Am considerat drept o noțiune de la sine
înțeleasă că religia organizată implică în mod inevitabil corupția religiei. În
istoria religiei găseam din belșug muniție
pentru a întreține astfel de convingeri.
La fel ca majoritatea cercetătorilor occidentali, i-am asociat pe
reprezentanții religiei instituționalizate, dacă nu cu îngustimea de gândire,
intoleranța și corupția, cel puțin cu irelevanța. Până la întâlnirea mea de
dată recentă cu câțiva călugări și pustnici creștini extraordinari, nu
cunoscusem nicio „persoană în veșminte bisericești" care să mă inspire din
punct de vedere spiritual sau intelectual. După părerea mea, ierarhia clericală
părea, cu puține excepții, plictisitoare și incompetentă intelectual. De
asemenea, religia organizată avea puțin de oferit astăzi celui care căuta
neobosit, serios și inteligent cunoașterea interioară. La vremea respectivă nu
puteam decât să fiu întru totul de acord cu un cercetător de frunte al Bibliei
care se lamenta astfel: „creștinismul, așa cum l-am cunoscut noi în Occident,
este anemic și atrofiat".
Din momentul în care mi-am eliberat mintea de lanțurile agnosticismului și ale
materialismului științific, am presupus că, pentru a mă angaja la modul serios
într-o practică spirituală contemplativă de transformare personală și de
experiență interioară, trebuie să adopți metode de meditație asemănătoare celor
practicate de misticii laici pe care îi studiasem sau de yoghinii din India, de
preferat sub îndrumarea unui maestru. La modul mai romantic, poate că trebuie
să călătorești până în Orientul exotic și să te așezi la picioarele acelor guru
autodidacți care își răspândesc înțelepciunea de pe culmile munților Himalaya.
Schimbarea mea de atitudine față de religia organizată s-a produs în urma unei
invitații pe care am primit-o de a merge într-un pelerinaj. Prietenul meu
Antonis, un om de afaceri cipriot interesat de spiritualitatea creștină, m-a
provocat să-l însoțesc în primăvara anului 1991 într-o călătorie la Muntele
Athos (sau Sfântul Munte), o peninsulă inaccesibilă din nordul Greciei, cu o
lungime de 48 km și o lățime de 16 km, ca să-i cunosc „pe sfinții în viață care
radiază iubirea lui Hristos". Rugăciunile lor, susținea el, fac miracole,
iar aurele lor Strălucesc precum soarele. Intrigat, am acceptat invitația lui,
iar în Viața și în munca mea s-a produs o adevărată cotitură, atunci când l-am
cunoscut în acea vizită pe părintele Maximos. În anii care aveau să urmeze,
acest extraordinar și carismatic călugăr atonit a devenit mentorul, profesorul
și principala mea sursă de informații despre spiritualitatea creștină, așa cum
a fost ea păstrată pe „Muntele Tăcerii".
După agnosticism, după Meditația Transcendentală și după descoperirile
filosofice datorate contactului meu îndelungat cu misticii laici și vindecătorii
din Cipru, eram gata pentru o aventură în interiorul tradiției experiențiale a
creștinătății organizate, care a supraviețuit în câteva mănăstiri străvechi,
necunoscute în Occident, și în cea mai mare parte a creștinătății. Acolo, la
Muntele Athos, cunoscut încă din secolul al IX-lea ca un refugiu pentru
pustnici și călugări, am intrat în contact cu un alt fel de creștinism. Așa cum
îmi promisese Antonis și cu ajutorul părintelui Maximos în calitate de mentor,
am reușit să-i cunosc pe pustnicii considerați sfinți care trăiau în colțurile
îndepărtate ale peninsulei, inaccesibile și necunoscute vizitatorului oarecare.
Mi se părea, într-adevăr, că sunt niște yoghini creștini, tipul de yoghini pe
care îl caută occidentalii în sanctuarele din India. Am înțeles atunci că
spiritualitatea pe care am găsit-o la Muntele Athos, CU istoria sa milenară,
avea toate trăsăturile distinctive - poate chiar și mai mult - pe care le
căutasem în Vedele și Upanișadele Indiei.
- Muntele Athos, i-am murmurat eu lui Antonis, când am plecat de acolo cu
vaporul după această primă vizită, este echivalentul creștin al Tibetului.
Începând cu Riding with the Lion, mi-am propus să-mi lărgesc raza de explorare
de la lumea extraordinară a lui Daskalos și Kostas până la tradiția mistică,
străveche a creștinismului.
|