Voinței supreme și care dă energia Întregului,
produce înțelepciunea suverană care a calculat în chip minunat scopul de atins
și care-l atinge prin mijloace de o simplitate maximă și o cheltuială de forță
minimă, în așa fel încât, în adaptările care se produc neîncetat în organismul
cosmic, există o mare parte de automatism datorată acțiunii mecanice a acestui
organism; Creatorului nu i se pare necesar să acorde o atenție constantă unei
cantități de detalii a căror acțiune poate să se efectueze de la sine. Rețeaua
legilor reprezintă sistemul circulator și sistemul nervos al Universului: el
duce viața peste tot, raportează Centrului - lui Dumnezeu - imprimarea
operațiilor vieții în intimitatea țesuturilor acestui mare organism și transmite
răspunsul Divinității la orice apel care se aude; în această rețea circulă
voința si viata divine - voință și viață datorită cărora lumea trăiește. Nicio
ființă, oricât ar fi ea de puternică, nu poate rezista impulsului evolutiv;
niciun centru de conștiință, oricât de compactă i-ar fi ignoranța, nu poate
rămâne fără direcție în mijlocul labirintului Universului.
Legea - Voința lui Dumnezeu - este țelul spre care omul tinde fără încetare;
trebuie să ne forțăm să o cunoaștem și să ne supunem ei, căci nu există interes
mai bine înțeles decât acela de a se uni voluntar cu entitatea care stabilește
armonia universală: această uniune de spirit, de inimă și de voință între
creatură și Creator constituie adevărata Yoga, ce stă la baza filosofiei din
Bhagavad-Gita și a „comuniunii" creștine: este scopul, încoronarea vieții
oricărei ființe.
Legea este imuabilă, la fel ca Voința divină. Când Planul Universului este deja
conceput, sistemul lui de forțe calculat, iar mișcarea evoluției sale
stabilită, Brahma, Sfântul Duh, îi lasă locul lui Vișnu, Fiul, care
construiește ceea ce gândirea a conceput și animă toate formele prevăzute, și
în sfârșit, Shiva, Tatăl, intră în scenă pentru a conferi nemurire ființelor.
Arhitectul Divin nu revine niciodată asupra propriilor calcule, nici asupra
intențiilor; înțelepciunea lui nu cunoaște obscuritatea și nici eroarea; ceea
ce a considerat el excelent îl decretează, iar voința lui este ferită de
fluctuațiile umane. Ceea ce a fixat el rămâne, iar omul poate conta pe stabilitatea
cea mai desăvârșită a legilor Naturii.
Dacă Legea nu ar fi imuabilă, lumea ar fi amenințată în permanență de
perturbare și de distrugere. Dacă o singură crenguță din Arborele Legii ar
înceta să existe, domeniul acestei crenguțe ar înceta să existe. Dacă
gravitația ar fi suspendată, corpurile ar intra într-o dezordine îngrozitoare
și chiar corpurile aflate la suprafața planetelor ar fi azvârlite departe, în
spațiu, de forța centrifugă.
Dacă legile care fac din Soare centrul minunat al forțelor vieții ar înceta să
lucreze, Moartea s-ar răspândi în întregul sistem solar.
Dacă prin termenul miracol se înțelege „suspendarea legii", se poate
afirma cu toată îndrăzneala că miracolul nu există. Când un fapt pare să se
producă împotriva legilor naturale, trebuie să tragem concluzia că a intervenit
vreo lege necunoscută, care se opune legii violate în aparență - Karma,
rădăcină a tuturor legilor, nu poate fi decât imuabilă; |