Cu fiecare viață, scapă de acest „element înșelător
orb", până când, stăpână a Kamei și cu corpul răspunzându-i minții, raza
devine una cu sursa sa radiantă, natura inferioară este complet asociată cu cea
superioară, iar Adeptul devine complet, „Tatăl și Fiul" devenind una pe
toate planurile, așa cum au fost întotdeauna „una și în ceruri". Pentru el
roata reîncarnărilor s-a oprit, ciclul necesității s-a încheiat. De acum se
poate întrupa numai dacă dorește, pentru a face un serviciu special omenirii,
sau poate locui în planurile din jurul Pământului fără corp fizic, ajutând la
evoluția ulterioară a Planetei și a rasei.
Poate aspira parțial spre cele de sus și parțial spre cele de jos. Aceasta este
experiența normală a omului obișnuit. Toată viața este un câmp de luptă, iar
bătălia se dezlănțuie în regiunea Manasului inferior, unde Manas se luptă cu
Kama pentru a dobândi stăpânire asupra omului. In scurtă vreme aspirația
cucerește, lanțurile simțurilor sunt rupte, iar Manasul inferior, căpătând
strălucirea locului său de naștere, se înalță pe aripi puternice, lovind cu
piciorul solul Pământului. Dar vai! Mult prea curând aripile obosesc, flutură,
ezită, încetează să mai bată aerul; iar pasărea regală se prăbușește - ea, al
cărei tărâm adevărat este cel al atmosferei superioare, iar acum bate neregulat
din aripi, îndreptându-se încă o dată, vertiginos, spre mlaștina Pământului,
iar Kama o înlănțuie.
Ce devine Manasul inferior atunci când se încheie perioada întrupării și poarta
morții închide drumul vieții pământești?
Curând după moartea corpului fizic, Kama-Manas este eliberat și locuiește o
vreme în planul astral, îmbrăcat cu un corp de materie astrală. De aici, raza
manasică pură și imaculată se desface treptat și, după o lungă perioadă
petrecută în nivelurile inferioare ale Devachanului, se întoarce la sursa ei,
ducând cu ea experiențele de viață potrivite pentru asimilarea cu Eul Superior.
Astfel, Manas devine din nou una în ultima parte a perioadei dintre două
încarnări. Eul manasic meditează melancolic la „Atma-Buddhi" - cele două
corpuri superioare ale omului, pe care nu le luăm încă în considerare și trece
în starea de conștiință devachanică, unde se odihnește de oboseala zbuciumului
vieții prin care a trecut. Experiențele vieții pământene tocmai închise sunt
transpuse în conștiința manasică de partea de jos a Razei, retrasă în sursă. Asta
face din starea devachanică o continuare a vieții pământești, dar eliberată de
durerile sale, o finalizare a dorințelor vieții pământene, în măsura în care acestea
erau pure și nobile. Fraza poetică conform căreia „Mintea își creează propriul
rai" este mai adevărată decât și-ar fi imaginat mulți, căci pretutindeni
omul este ceea ce gândește, iar în starea devachanică mintea este neîncătușată
de materia fizică brută prin care acționează în planul obiectiv.
Perioada devachanică este timpul pentru asimilarea experiențelor de viață,
redobândirea echilibrului, iar o nouă călătorie este începută. Este ziua care
urmează după noaptea vieții pământești, alternativa manifestării obiective. |