Alte dovezi de luat în calcul sunt aspecte ca: dacă ai
dori cu adevărat, ți-ai putea băga mâinile în apă foarte fierbinte și, în ciuda
tuturor reacțiilor fiziologice din corp care ți-ar cere să le scoți, le-ai
putea face să rămână în apă. Dacă nu există un „Tu" distinct de corp,
atunci cine exercită această putere a voinței? Și ce-ar fi dacă s-ar petrece un
accident și corpul ar suferi vătămări permanente? Dacă ai dori cu adevărat, ai
putea să depășești situația și să rămâi neafectat psihic pe termen lung. Partea
din tine pe care o consideri intuitiv „eu" ar putea rămâne calmă și
stăpână pe sine și, cu excepția ajustărilor exterioare impuse de noile
neajunsuri ale corpului tău, și-ar putea „vedea de treburile obișnuite".
Tipul de întrebare care merită o cercetare amănunțită sună astfel: „Sunt eu
oare simțurile mele?" sau „Sunt eu receptorul simțurilor mele?" La un
moment dat, oricui i s-a întâmplat să fie atât de dus pe gânduri, încât să nu
primească din lumea exterioară un stimul care în mod normal i-ar fi captat
atenția — cu toții am ignorat uneori soneria telefonului, persoanele care ne
vorbeau și altele. Însă corpul „își face treaba" chiar și atunci când se
întâmplă așa ceva. Sunetul tot pătrunde în urechea externă, provocând vibrația
timpanului, după care traversează structura osoasă a urechii interne până la
nervii senzoriali și așa mai departe. Însă, de această dată, „Tu" nu
primești mesajul. Atenția ta e concentrată altundeva. Corpul se comportă ca de
obicei, însă „Tu" nu-i acorzi atenție, așa cum faci în general. Dacă ai
opțiunea de a recepta semnalele corpului sau de a nu recepta semnalele
corpului, atunci cu siguranță tu nu ești corpul. Iar această detașare voluntară
(non-identificare) nu se petrece doar în ce privește simțul auzului. Putem
ignora, de asemenea, durerea, mirosurile și gusturile. Totul, prin simpla utilizare
a voinței, în scopul de a ne direcționa atenția în altă parte. Desigur, aceasta
nu e o capacitate la îndemâna cuiva a cărui ființă se înrădăcinează exclusiv în
corpul fizic.
Pe de altă parte, când suntem în stare de veghe ne petrecem majoritatea orelor
într-o identificare totală cu trupul. Din acest motiv, devine destul de dificil
să ne distanțăm și să privim corpul ca fiind realmente separat de noi înșine.
Suntem influențați puternic de corp, de confortul, disconfortul, nevoile,
dorințele, cerințele lui. Însă, după cum am văzut mai devreme, doar fiindcă
suntem afectați de ceva, indiferent cât de puternic, asta nu înseamnă neapărat
că noi suntem identici cu obiectul respectiv. Mulți dintre noi sunt afectați
puternic de propriile case — cum arată ele, ce formă structurală au etc. Dar
asta nu înseamnă că noi suntem casele noastre. Chestiunea ține doar de gradul
de identificare. Însă indiferent de grad, „identificarea cu" nu poate
deveni vreodată „identitate cu". La fel ca în cazul mamei care se identifică
atât de mult cu propriul copil, încât atunci când micuțul e bolnav, ea îi simte
efectiv durerea și suferința. Asta nu înseamnă că ea este copilul. Din acest
exemplu vedem nu numai că putem să ne simțim propriul corp și să fim afectați
de el, dar și că putem să simțim și să fim afectați de corpul altora, în
funcție de gradul de identificare.
O altă dovadă de care ne vom ocupa mai pe larg este afirmația: „Eu merg la
culcare noaptea." Cugetă profund la verbul din această frază banală, de zi
cu zi. Unde te duci „Tu" când „mergi la culcare"? Lăsând deoparte
somnambulismul, firește că nu corpul tău e cel care merge undeva! |