Educația
spirituală a omului
Astăzi, ca
dintotdeauna, există o multitudine de probleme ale vieții spirituale ce se
referă la educația omului. În acest caz, prin educație nu înțelegem educația
școlară, ci formarea imaginii de OM în ființa umană. Iar din observațiile mele
în acest sens, una dintre problemele cele mai urgente pentru omul contemporan
este înțelegerea libertății.
Cred că
niciun cuvânt nu este repetat într-;atât de des în zilele noastre și nu presupune
un caracter atât de propagandistic precum cuvântul „libertate”. La prima
vedere, acest termen are un sens destul 6 tăișuri. Sfântul Isaac Sirul are
câteva cugetări grăitoare în acest sens: „Libertatea grosolană este mama
patimilor... Sfârșitul acestei libertăți nepotrivite este sclavia brutală.”
Ajungem să
ne convingem în fiecare zi cât de corecte sunt aceste cugetări. Totuși, despre
ce libertate este vorba? Există mai multe tipuri de libertate. Pentru o imagine
completă a situației, vom prezenta tipurile de bază ale libertății. Primul tip
este dimensiunea metafizică a libertății, când prin aceasta se înțelege una din
proprietățile de bază ale naturii umane și anume libertatea voinței, exprimată
în primul rând prin autodeterminarea identității individului în fața binelui și
răului.
Nimeni nu poate avea vreo putere asupra acestui tip
de libertate: nicio altă 1 Metafizic: inițial caracteristic, în permanență
existențial. 7 persoană, nici societatea, nici legile, nici orice altă
autoritate, nici demonii, nici îngerii, nici Dumnezeu Însuși. Aforismul clasic
al Părinților Bisericii: „Dumnezeu nu poate salva omul fără voința acestuia”
exprimă cel mai bine înțelegerea creștină a sensului și a importanței acestui
tip de libertate. Al doilea tip este libertatea socială. Aceasta este
libertatea externă, adică acțiunile umane permise (prin lege, obiceiuri,
religie, moralitatea general acceptată) în mediul înconjurător. Cu alte
cuvinte, aceasta este totalitatea unor drepturi specifice ale individului în
cadrul societății, în Stat. În acest domeniu apar cele mai dificile probleme,
deoarece aici interacționează o multitudine de persoane cu capacitate de
exercițiu. Și al treilea tip este libertatea spirituală. Aceasta, în comparație
cu primele 8 două, reprezintă autoritatea omului asupra egoismului său, asupra
viciilor sale, asupra sentimentelor indecente, asupra dorințelor. Într-;un
cuvânt, asupra sa.
Această libertate se dobândește numai printr-;o viață
spirituală corectă. O viață spirituală relativă este caracteristică fiecărei persoane
„obișnuite” (v. Ioan 8, 34), însă puțini sunt cei care capătă o libertate
deplină, aceștia fiind cei care s-;au debarasat de patimi. Într-;o lume laică,
toată atenția este acordată celei de-;a doua dimensiuni a libertății. Din ea
face parte libertatea de exprimare, libertatea presei, a credințelor
religioase, libertatea de alegere, libertate de comportament în viața publică
etc.
Totalitatea acestor libertăți este privită de
conștiința publică ca fiind începutul și 1 Laic: nereligios, cu lipsă de credință
în Dumnezeu, care trăiește numai pentru interese telurice. 9 condiția
principală pentru viața spirituală a omului, pentru educația sa spirituală. Însă
este oare așa? Vom vedea din ce în ce mai clar consecințele politicii care
rezultă din această credință, unde ajunge viața publică, legislația, viața
personală a fiecărei persoane. Ce domină oare în lumea de azi? S-;ar părea că
libertatea, însă una foarte ciudată.
Dați drumul la televizor, intrați pe internet,
uitați-;vă la reclame, răsfoiți reviste, ziare... peste tot găsim o asemenea
libertate care de multe ori ne sperie. Libertatea nu este nu lucru cu care să
poți să te joci în siguranță. |