Conștiința omului, oricum am privi-o, nu rămâne niciodată identică. Ea este ori
prezentă, ori absentă. Momentele privilegiate de conștiință creează memoria. De
celelalte momente, omul pur și simplu nu-și amintește.
Aceasta, mai mult decât orice altceva, creează iluzia unei
conștiințe permanente sau a unei percepții continue de sine.
Unele școli actuale de psihologie neagă cu totul existența
conștiinței, neagă până și utilitatea unui astfel de termen, dar este vorba
aici de lipsă de înțelegere în exces.
Alte școli - dacă merită totuși acest nume - vorbesc despre
stări de conștiință, subînțelegând prin asta gânduri, emoții, impulsuri motrice
și senzații. Aceasta rezultă dintr-o eroare fundamentală: confundarea
conștiinței cu funcția psihică. Ne vom ocupa mai târziu de acest subiect.
În realitate, în majoritatea cazurilor, gândirea modernă se
bizuie mai departe pe vechea formulare conform căreia conștiința nu cunoaște
grade. Recunoașterea generală, deși tacită, a acestei idei, contrazisă totuși
de un număr mare de descoperiri ulterioare, a împiedicat multe observații
posibile despre variațiile de conștiință.
De fapt, conștiința prezintă grade foarte vizibile și
observabile; în orice caz, vizibile și observabile în noi înșine.
Este vorba întâi de problema duratei: Cât timp am fost
conștienți?
Apoi, de frecvența acestor apariții ale conștiinței: De câte
ori am fost conștienți?
În fine, de amplitudinea și profunzimea sa: de ce anume am
fost conștienții Aceasta poate să varieze mult odată cu dezvoltarea interioară
a omului.
Este de-ajuns să examinăm primele două probleme ca să
înțelegem ideea unei evoluții posibile a conștiinței. Această idee este legată
de un fapt esențial, bine cunoscut de vechile
școli psihologice, știut, de exemplu, de autorii Filocaliei, dar ignorat
complet de filosofia și psihologia modernă din ultimele două-trei secole. Este
vorba despre faptul că, prin eforturi speciale și un studiu special, se poate
obține o conștiință continuă și controlabilă.
Voi încerca să explic cum poate să fie studiată conștiința.
Luați un ceas și observați minutarul, rămânând conștienți de voi înșivă și
concentrându-vă asupra gândului următor: „Sunt Piotr Uspenski", „Sunt aici
acum". Încercați să nu vă gândiți la nimic altceva, observați doar
mișcarea minutarului și fiți conștienți de voi înșivă, de numele vostru, de
existența voastră și de locul în care vă aflați. Alungați orice alt gând.
Dacă sunteți perseverenți, veți fi în stare să faceți asta 2
minute. Aceasta este limita conștiinței voastre. Și dacă, imediat după aceea,
încercați să repetați experiența, o să vi se pară mai grea decât prima dată.
Această experiență arată că un om, în starea sa normală,
printr-un efort mare, poate să fie conștient de un subiect (el însuși) cel mult
2 minute.
Deducția majoră pe care o putem formula din această
experiență, dacă o efectuăm corect, este că omul nu e conștient de el însuși.
Iluzia pe care o are - aceea că e conștient - este creată de amintire și de
procesele de gândire.
Un om, de exemplu, se duce la teatru. Dacă are acest obicei,
nu este în mod special conștient că se află acolo unde e, cu toate că poate să
observe și să vadă lucrurile, că poate să-i placă sau nu spectacolul, să și-l
amintească, să-și amintească oamenii pe care i-a întâlnit acolo și așa mai
departe.
„Nimic mai ușor de sacrificat!" se va spune. Dar,
în realitate, oamenii ar sacrifica orice mai degrabă decât propriile emoții
negative. Nu există plăcere sau delectare pe care omul să nu fie gata s-o
sacrifice din motive mărunte, în schimb, nu-și va sacrifica niciodată
suferința. Și, într-un fel, este explicabil.
Destul de superstițios, omul se
așteaptă să câștige ceva când își sacrifică plăcerile, dar nu așteaptă nimic de
la sacrificarea propriei suferințe. Are mintea plină de idei false despre
suferință: persistă să creadă că suferința îi este trimisă de Dumnezeu sau de
zei ca să-l pedepsească sau să-l educe, și îi va fi chiar frică să audă de posibilitatea
de a se lipsi de suferință într-un mod atât de simplu. Ceea ce face această
idee și mai greu de admis este existența unui număr mare de suferințe de care
omul nu poate să se dezbare; fără a mai pune la socoteală multe alte suferințe
care sunt bazate numai pe imaginație și la care el nu poate și nici nu vrea să
renunțe, cum ar fi ideea de nedreptate sau credința conform căreia ar fi
posibilă suprimarea nedreptății.
În plus, multe persoane nu au
alte emoții decât cele negative. Toate „eurile" lor sunt negative. Dacă
le-am înlătura emoțiile negative, ar risca să se prăbușească sau să dispară cu
totul.
Și ce-ar mai fi viața noastră
dacă ar fi lipsită de emoții negative? Ce ar mai fi ceea ce numim artă, teatru,
dramă? Ce ar mai fi majoritatea romanelor?
Din păcate, nu există
posibilitatea ca emoțiile negative să dispară; emoțiile negative nu pot fi
stăpânite și nu pot să dispară decât cu ajutorul unor cunoștințe de școală și
al unor metode de școală. Lupta împotriva emoțiilor negative face parte
integrantă din disciplina de școala și este strâns legată de ansamblul muncii
de școală.
Dacă emoțiile negative sunt
artificiale, contra naturii și inutile, de unde pot să provină? Deoarece nu
cunoaștem originea omului, nu suntem în măsură să discutăm despre această
problemă și putem să vorbim despre emoțiile negative și despre originea lor
doar în raport cu noi și cu viața noastră. De exemplu, observându-i pe copii,
putem să remarcăm că le sunt insuflate emoțiile negative și că le înyață de la
sine imitându-i pe adulți sau pe cei mai mari decât ei.
Dacă, din primele zile de
viață, un copil ar putea să fie înconjurat de oameni lipsiți de emoții
negative, ar fi proba-bil și el lipsit de ele sau ar avea atât de puține, încât
ar putea să fie ușor controlate printr-o educație corectă. Dar, în viața reală,
lucrurile se petrec cu totul altfel și, prin toate exemplele pe care le poate
vedea și auzi, din lectură, filme etc, un copil de aproximativ 10 ani cunoaște
deja toată gama emoțiilor negative și poate să și le imagineze, să le reproducă
si să se identifice cu ele la fel de bine ca un adult.
La adulți, emoțiile negative
sunt întreținute de constanta lor justificare și glorificare în literatură și
artă, precum și de autojustificarea și complezența față de noi. Nici când ajung
să ne exaspereze tot nu credem că este posibil să ne eliberăm de ele.
În realitate, avem asupra
emoțiilor negative mai multă putere decât ne închipuim, mai ales din momentul
în care știm cât sunt de periculoase și cât de urgentă este lupta cu ele. Dar
găsim prea multe scuze ca să le justificăm și înotăm când în marea de egoism,
când în cea a compătimirii de sine, găsind greșeli peste tot, numai la noi nu.
Întors acasă, își aduce aminte că a fost la teatru și,
bineînțeles, că a fost acolo conștient. Nu are nicio îndoială în această
privință și nu-și dă scama că propria-i conștiință ar... |