Sutra de Diamant: câteva comentarii...
Gautama Buddha - Vajracchedika Prajnaparamita Sutra
Sutra de diamant reprezintă cea mai înaltă cunoaștere... Acestea sunt Învățăturile ultime, cele mai înalte... |
40.01 36.81 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Sutra de diamant începe la un nivel foarte omenesc; și vom comenta imediat primele versete. Ea începe, spuneam, de la un nivel foarte omenesc..., pentru ca apoi, foarte rapid, exact ca o spirală de energie, ea te va scoate din nivelul omenesc. Sutra se ocupă de realitatea relativă doar în câteva propoziții. Vom vedea, ea pornește din zona cea grosieră, a formelor, din zona de manifestare omenească cunoscută...; dar foarte repede, ea te va scoate de acolo și, exact ca o centrifugă, ca un vârtej de energie, te va arunca departe de zona asta. La început ai să crezi că știi, ai să crezi că înțelegi
câte ceva; după care, Sutra te va arunca într-o „zonă crepusculară", unde
nu mai știi nimic, unde nu mai înțelegi nimic. Pur și simplu te vei trezi
într-un alt spațiu de percepție, unde mintea ta obișnuită se va simți pierdută:
în mod brutal, ai trecut dincolo de ea, ai depășit-o. |
Cuprins:
Introducere.
O Sutră venită de Dincolo 7
Vajracchedika
Prajnaparamita Sutra O
zi obișnuită a Maestrului 27 |
Fragment:
Oare ce înseamnă, „venerabilul" Subhuti? Mulți
dintre discipolii lui Buddha Sakyamuni aveau, și ei, propriile lor școli. Ei
erau niște învățați, niște erudiți sau făceau parte din casta Brahmanilor, iar
asta însemna un statut social aparte. Subhuti provine fie dintr-o castă
superioară, fie avea și el, discipolii lui. Cum se întâmplau lucrurile în acele
timpuri minunate? Pur și simplu, respectivul învățat avea o școală a lui, unde
preda după puterile lui, până la nivelul lui de înțelegere...; după care,
recunoscându-și nivelul, venea, împreună cu toți discipolii săi (care puteau fi
doar câțiva, o sută sau o mie), să-l întâlnească cu Buddha Sakyamuni. Uneori
să-l provoace, uneori să râdă de el... Dar de obicei se întâmpla ca acest
învățător, „învins" fiind în ignoranța lui și recunoscându-și el această
ignoranță, să rămână, de acum, la rândul său, un discipol plin de râvnă,
împreună cu toți ceilalți; ceea ce reprezenta un minunat gest de smerenie și de
recunoaștere a nepriceperii sale.
Revenim acum, să-l privim pe Subhuti, cel care tocmai intră în istorisire.
Iată, avem parte de aceleași amănunte, Ananda îl descrie și pe Subhuti la fel
de amănunțit: „...părăsindu-și locul, ...se ridică, își trecu roba peste umăr
și, îngenunchind cu genunchiul drept, cu palmele împreunate rugător..., grăi
astfel...". Am văzut cum Ananda descrie detailat gesturile lui
Bhagavat..., dar îl va descrie și pe Subhuti, la fel. Oare de ce? Oare ce
sugerează asta? Faptul că Subhuti era foarte aproape de Iluminare, Subhuti era
unul dintre cei mai avansați discipoli, era foarte aproape de a deveni, la
rândul său, un Buddha. Subhuti este și el foarte prezent, foarte conștient.
Descriindu-l în același mod ca și pe Maestru său, Ananda ne sugerează nivelul
venerabilului Subhuti. |