-
Ce ar fi bunătatea dacă nu ar fi în același timp lumină, conștiință, adevăr?
O lipsă de energie, un fel de permisiune pentru toate complezențele.
- Ce ar fi Adevărul dacă nu ar fi de asemenea bunătate, iubire, compasiune?
Asprime, un fel de permisiune pentru toate fanatismele și pentru toate inchizițiile.
- Ce ar fi frumusețea dacă nu ar fi de asemenea expresia unui adevăr și a unei
bunătăți?
Un estetism, un fel de permisiune pentru tot ceea ce strălucește și nu
luminează, un foc de artificii.
Binele este integrarea Frumosului, a Binelui și a Adevărului. El este
Principiul Suprem, un fel de permisiune pentru Ființă. Această Ființă care nu
se poate manifesta decât în spațiul liber al unei inimi, al unui trup și al
unei inteligențe golite de orice iluzie, adică de orice grandoare, de orice înfumurare,
în care tocmai Ființa nu are loc pentru a exista, fiind împiedicată sau
stânjenită în robele prea strâmte ale aparenței.
„Iată de ce Binele a venit
printre voi;
El a contribuit la elementele
naturii voastre
pentru a o reuni cu originile
ei.”
Binele
a venit printre noi „și noi am văzut gloria sa”, Kavod-ul său, după cum
spun ebraicii, strălucirea Prezenței Sale. „Glorie filială, plină de har și de
adevăr, Celui născut din Tatăl”, după cum spunea și Evanghelia lui Ioan
(Ioan 1,14).
Ceea ce Învățătorul vine să ne înapoieze, însămânțându-și învățăturile în
elementele naturii noastre (sperma Theou), este filiația noastră pierdută,
punerea în rezonanță cu Ființa necreată din care ne tragem, Tatăl „pe care
nimeni nu L-a văzut niciodată și pe care nimeni nu-L poate cunoaște”, dar
pe care Fiul Său Unic, Binele care unifică Adevărul, Binele, Frumosul, ni-l
revelează și ne invită să trăim o viață la fel de „glorioasă”, adică la
fel de conștientă și de iubitoare ca a Sa, în Relația cu ceea ce, clipă de
clipă, ne zămislește: Tatăl sau Originea, Principiul de care ne-am îndepărtat
din cauza ignoranței noastre - această îndepărtare care aduce cu sine tot felul
de „boli” și de suferințe. Dar printr-un nou act de cunoaștere care este
în același timp metanoia (trecere dincolo de cunoscut, de amintirile care ne
constituie) și teshuva (act de reîntoarcere, de întoarcere a ființei noastre
exteriorizate către Ființa interioară) putem să ne apropiem de acest lucru, să
revenim la și să ne reunim cu rădăcinile noastre, după cum ne-au inspirat
Învățătorul și Învățătura Sa în ziua celei mai intime dorințe a noastre, în
inima lipsei pe care o resimțim.
23 El [Învățătorul] continuă
și spuse:
24 „Iată de ce sunteți
bolnavi
25 și de ce muriți:
26 acestea sunt numai
urmările faptelor voastre; |