„Cum elementele subtile ale formelor corporale ale
acestui Unic depind de acestea șase, de aici rezultă că înțelepții numesc forma
sa sharira.”
Și adaugă că „elementele” înseamnă
aici porțiuni sau părți (sau principii), interpretare ce se sprijină pe
versetul 19 care spune:
„Acest (Univers) ne-etern iese așadar
din Cel Veșnic, cu ajutorul elementelor subtile ale formelor acestor șapte
Principii preaglorioase {Purusha)”.
Comentând acest amendament al lui
Medhatithi, editorul observă că „se înțelege probabil prin acestea cele cinci
elemente plus mentalul [manas] și conștiința de sine [ahamkara]54, „elementele
subtile” [însemnând], ca mai înainte, părțile fine ale formei [sau
principii]”. Versetul 20 îl arată spunând despre aceste cinci elemente
„sau părți fine ale formei” (rupă la care s-a adăugat manas și conștiința
de sine) că ele constituie cele „Șapte Purusha” sau Principii, numite în
Purane cele „Șapte Prakritis”.
Pe deasupra, aceste „cinci
elemente” sau „părți fine” sunt descrise în versetul 27 ca „cele ce
sunt numite părțile atomice ce pot fi distruse” și, ca atare, „distincte
de atomii lui Nyaya”.
Acest Brahman creator, care iese din Oul
de Aur al Lumii, reunește în el însuși principiile masculin și feminin. într-un
cuvânt, el este identic cu toți Protologoi creatori. Despre Brahaman totuși nu
s-ar fi putut spune ca despre Dionysos, „TtpcoToyovov Supur] Tpiyovov BaKxsiov
AvaKxa ”Aypiov dppT|T6v Kptiqnov oucepcota 5iuopcpov” [care este
„întâiul-născut, bisexuat, cu aspect triplu, Domnul Bachus lipsit de
constrângere, sfânt, ca să nu spunem deschis, cu două coarne și dublu”] -
un Iehova lunar, un adevărat Bachus, cu David dansând gol în fața simbolului
său în arcă - pentru că nu fuseseră instituite vreodată Dionisiace licențioase
în numele lui sau în onoarea lui. Orice cult public de acest gen era exoteric,
și marile simboluri universale erau desfigurate pretutindeni, precum cele ale
lui Krishna sunt în prezent mutilate de Vallabacharyas din Bombay, adepții
Zeului copil. Dar acești zei populari sunt ei Divinitatea adevărată: Sunt ei
culmea și sinteza Creației înșeptite, inclusiv cea a omului? Este imposibil!
Fiecare dintre ei și cu toții sunt grade ale acestei scări septenare ale
Conștiinței Divine, fie ea păgână sau creștină. Se spune că Ain Soph se
manifestă prin cele Șapte Litere ale numelui lui Iehova care, după ce a uzurpat
locul Necunoscutului fără Limite, a fost înzestrat de adoratorii săi cu cei
Șapte îngeri ai Prezenței - în realitate cele Șapte Principii ale sale. Se
vorbește totuși despre ele în aproape fiecare școală. în pura filosofie
Samkhya, Mahat, ahamkara și cele cinci tanmatra sunt numite cele Șapte
Prakriti, sau Naturi și sunt enumerate de la Maha-Buddhi sau Mahat, până pe
Pământ55.
Totuși, oricât de mutilată ar fi fost de
către Ezra în scopuri rabinice versiunea originală elohistă, oricât de
respingătoare ar putea fi uneori interpretarea ezoterică a textelor ebraice, cu
mult mai mult decât poate fi vălul sau veșmântul să exterior - de îndată ce
eliminăm părțile impregnate de Iehova, ne dăm seama că Tăblițele lui Moise
conțin cunoștințe inestimabile pur oculte, mai ales în primele șase capitole.
Citindu-le cu ajutorul Cabalei, descoperim un templu fără egal de adevăruri
oculte, o sursă de frumusețe adânc ascunsă sub o construcție a cărei
arhitectură vizibilă, în ciuda aparentei sale simetrii, nu poate rezista
criticii rațiunii reci, sau să-și dezvăluie vârsta, căci aparține tuturor
epocilor. |