Critica astrologiei în Islam
Dezvoltarea științei în Islam a mers în
paralel cu dogma religioasă fundamentalista. Pe parcurs, cele două direcții
s-au aliat împotriva astrologiei, care avea să ia calea Europei în secolul al
Xll-lea, principalele lucrări fiind traduse din arabă în latină.
Pe de o parte, învățați precum Avicenna
(Abu ”Alî al-Husayn ibn ”Abd Allah ibn Sina, 980-1037) acceptau că există o
influență a planetelor asupra vieții pe Pământ, dar se îndoiau de capacitatea
astrologilor de a o interpreta cu exactitate. Avicenna nu respingea de fapt
astrologia în sine, ci contesta capacitatea umană de a înțelege legăturile
dintre fenomenele cosmice și existența terestră. Alți filosofi și oameni de
știință negau influența planetelor pe motiv că în Univers există corpuri
cerești mult mai mari, stelele, care ar trebui să aibă o influență mult mai
mare asupra oamenilor decât, de exemplu, minuscula planetă Mercur.
Teologii islamici au ajuns în timp să
fie extrem de vehemenți la adresa astrologiei, condamnând-o. Imamul Ibn
Taymiyah (1263-1328) a mers până într-acolo încât să declare că astrologia era
interzisă de Coran și de toți mesagerii lui Allah, proclamând unanimitatea
învățaților musulmani asupra acestui punct de vedere. Această poziție a
Bisericii islamice este valabilă până în zilele noastre. Teologul islamic
Muhammad ibn al Uthaymeen (1925-2001) a declarat că astrologia este interzisă
întrucât se bazează pe iluzii, și nu pe fapte concrete, susținând că nu există
nicio relație între mișcarea corpurilor cerești și ce se întâmplă pe Pământ.
Cu toată opoziția actuală, lumea
islamică a oferit în secolele VI—XII terenul fertil pentru a dezvolta
cunoașterea astrologică laolaltă cu matematica și astronomia.
Astrologii arabi, discipolii
maeștrilor greci
Cunoașterea avansată a matematicii și
astronomiei în lumea arabă nu avea cum să nu se reflecte și asupra evoluției
astrologiei. Arabii sunt cei care au observat și au denumit numeroase stele (cu
mult înainte de Evul Mediu), printre care cele patru stele denumite regale,
fiecare dintre ele strălucind la maximum într-un anotimp: Aldebaran (primăvara,
9° 47” Gemeni), Regulus (vara - 29° 53” Leu), Antares (toamna - 9° 46”
Săgetător) și Fomalhaut (iarna -3° 52” Pești). Stelele fixe erau cunoscute și
ele din cele mai vechi timpuri, dar abia arabii, în Evul Mediu, le-au
reabilitat din punct de vedere astrologie. Așa se face că, etimologic,
majoritatea stelelor fixe își trag denumirea din limba arabă.
Astrologii arabi prețuiau foarte mult
stelele fixe (o stea fixă fiind un soare dintr-o altă galaxie), care puteau să
înzestreze cu putere planetele aflate în conjuncție cu ele. Cea mai puternică
într-o astrogramă este, desigur, conjuncția unei planete cu una dintre cele
patru stele regale. De menționat că fiecare dintre stelele fixe au în fișa de
descriere nu doar calități, ci și riscuri. Aldebaran promite elocvență,
onoruri, demnități, integritate, popularitate și curaj, dar prevede și
agitație, pericol, pierderi și risc de moarte violentă. Regulus poartă cu sine
ambiție, statut social, putere, faimă, spirit de conducere - este considerată
cea mai benefică stea din Univers-, dar asta n-o împiedică să predispună la
accidente, violență și căderi bruște din funcție. |