pag. 4-5
Vă proiectați fie asupra
trecutului (care nu reprezintă decât o altă formă de visare), asupra
amintirilor unor lucruri care nu mai există, fie asupra viitorului, care
nu înseamnă altceva decât o proiecție venită din trecut. Viitorul nu
este altceva decât trecutul proiectat din nou, eventual în culori mai
frumoase și mai vii.
Omul nu se poate gândi la altceva decât la trecutul său. De aceea,
viitorul nu este decât acest trecut reproiectat. Nici trecutul și nici
viitorul nu există însă. Numai prezentul există, dar voi nu trăiți
niciodată în prezent. Nietzsche avea dreptate atunci când spunea că deși
toată lumea declară că își dorește adevărul, nimeni nu și-l dorește de
fapt. Așa-zisele noastre adevăruri nu sunt decât minciuni, mai mult sau
mai puțin frumoase. Nimeni nu se simte pregătit să privească realitatea
în față.
Mintea nu poate intra pe calea yogăi, căci yoga nu este altceva
decât o suită de tehnici pentru revelarea adevărului. Este o cale de a
nu mai visa. Este știința vieții trăite aici și acum. Adepții yoghini se
pregătesc să renunțe la speranțe, la proiecțiile în afara realității
prezente. Yoga înseamnă o întâlnire cu realitatea, așa cum este aceasta.
De aceea, omul nu poate intra pe calea yogăi decât atunci când se
simte frustrat de starea actuală a minții sale. Dacă mai speră că poate
câștiga ceva cu ajutorul minții sale, el nu este pregătit pentru a intra
pe calea yogăi. Este necesară o frustrare absolută, o revelație a
inutilității minții care face proiecții, a faptului că speranțele sunt
iluzorii și nu conduc nicăieri. Ele nu fac altceva decât să îți închidă
ochii, să-ți dea o stare de beție. Din cauza lor, realitatea nu se poate
revela. Visele protejează ființa împotriva realității. Mintea nu este
altceva decât un drog halucinogen. De aceea, omul nu poate intra pe
calea yogăi decât dacă se simte complet frustrat de mintea sa, de
iluziile în care trăiește, de felul în care a trăit până acum, fiind
dispus să renunțe necondiționat la acest mod de viață.
De aceea, deși mulți oameni se simt interesați de calea yoghină,
puțini intră cu adevărat pe ea. Ei speră că vor obține ceva cu ajutorul
yogăi, că vor deveni perfecți, că vor atinge iluminarea și extazul, că
vor deveni una cu universul. Toate acestea sunt aceleași proiecții,
aceleași vise mentale. Cine se lasă mânat de ele nu poate cunoaște
adevărata cale. Dimpotrivă, ei pătrund într-o cu totul altă realitate.
Yoga înseamnă renunțarea la speranțe, la viitor, la dorințe. Adeptul
se pregătește să afle ceea ce există. El nu este interesat de ceea ce
ar putea exista, de ceea ce ar trebui să fie. El nu este interesat decât
de ceea ce există deja, căci eliberarea nu poate avea ca sursă decât
realitatea.
Pentru a o apuca pe calea yogăi, omul trebuie să fie cuprins de
disperare. Buddha a numit această disperare dukkha. Deși suferă, el nu
își mai face speranțe, căci speranțele nu sunt altceva decât o
prelungire a stării de suferință, un drog. Ele nu conduc decât către
moarte. Toate speranțele conduc către moarte.
A sta față în față cu realitatea înseamnă a deveni complet lipsit de
speranțe, a nu mai crede în viitor. Este nevoie de mult curaj pentru a
adopta această perspectivă, dar mai devreme sau mai târziu asemenea
momente apar în viața tuturor. Vine întotdeauna o vreme când te simți
complet deznădăjduit, când totul ți se pare lipsit de semnificație,
inclusiv propria ta viață. Subit, speranțele dispar, viitorul așișderea,
și pentru prima oară omul se trezește racordat la prezent. Pentru prima
oară, el poate privi realitatea în față. Până atunci... |