pag. 24-25
...săgețile cu două vehicule,
unul aflat în mișcare, iar celălalt staționar, însă cum Zenon a folosit o
săgeată, eu aș prefera să-i fiu fidel. Întrebarea lui Zenon este: cum
putem face deosebirea? Cum ne vorbește săgeata despre diferență? Cum de
știe prima săgeată că trebuie să-și schimbe poziția în următorul moment,
pe când cealaltă, aparent identică în instantaneul nostru, stă
nemișcată?
Este o problemă minunată, dacă cea cu Ahile și broasca-țestoasă
poate părea doar o chestiune de semantică, aceasta chiar ne dă de
gândit. De fapt, lui Zenon nu i s-a putut răspunde cu adevărat până ce
un alt mare gânditor nu și-a imaginat la rândul său cum să oprească
ceva. Trebuie să facem un salt înainte cu 2400 de ani pentru a-l întâlni
pe Albert Einstein întins pe o pajiște, lăsând lumina soarelui să-i
pătrundă printre gene.
Relaxându-se într-un parc din orașul elvețian Berna într-o zi de
vară de la începutul anilor 1900, Einstein și-a imaginat că poate opri
un fascicul de lumină nu printr-un instantaneu temporal, ci
călătorindu-i alături cu aceeași viteză. Astfel, din punctul de vedere
al lui Einstein, lumina ar fi stat pe loc. Este ca și cum v-ați afla
într-un automobil lângă care un camion circulă cu exact aceeași viteză -
din perspectiva dumneavoastră camionul nu se mișcă. Însă reveria lui
Einstein de a opri lumina reprezenta o problemă reală, căci mecanismul
pe care fizicianul scoțian James Clerk Maxwell îl folosise cu
aproximativ 50 de ani înainte pentru a explica comportamentul luminii,
nu permitea acest lucru.
Explicația lui Maxwell depindea de sprijinul reciproc, ca într-un
dans neîntrerupt, al electricității și magnetismului, interacțiune care
nu putea funcționa decât la o singură viteza - viteza luminii. Dacă ar
fi fost posibil să încetinească, fragila legătură dintre electricitate
și magnetism ar fi dispărut, iar lumina ar fi încetat să mai existe.
În cazul în care Maxwell avea dreptate, așa cum presupunea Einstein,
lumina nu putea continua să existe decât păstrându-și viteza, iar
Einstein a făcut un remarcabil pas înainte considerând că lumina se va
deplasa întotdeauna cu aceeași viteză, indiferent de cât de repede ne-am
mișca noi către ea sau alături de ea. Dacă în mod obișnuit adunăm
vitezele atunci când ne îndreptăm spre un obiect care se deplasează, sau
le scădem atunci când călătorim în aceeași direcție cu acesta, lumina
reprezintă un caz special, care nu se supune acelorași reguli. Este
ideea aflată în centrul noțiunii de relativitate specială, care,
convenabil pentru noi, face ca săgeata lui Zenon să nu mai fie o
problemă. Căci în scurt timp a devenit evident pentru Einstein că
atribuind luminii o singură viteză (de circa 300000 de kilometri pe
secundă) natura aparentă a realității se modifică.
Combinând viteza constantă a luminii cu ecuațiile de bază ale
mișcării, care rămăseseră neschimbate de pe vremea lui Newton, el a fost
capabil să demonstreze că mișcarea poate schimba aspectul unui obiect.
Oricând, caracteristici la prima vedere stabile, cum ar fi dimensiunea,
masa și însăși curgerea timpului, pot părea diferite pentru un
observator în raport cu obiectul observat. Efectul nu devine |oarte clar
decât dacă ne apropiem de viteza luminii, dar este întotdeauna prezent.
Einstein a fost în măsură să arate că deplasarea la orice viteză
modifică atât felul în care privești, cât și pe cel în care ești privit.
Mișcarea îți transformă lumea și astfel săgeata poate ”ști” că se află
în mișcare, fiindcă lumea pe care o vede nu arată la fel ca lumea văzută
de săgeata nemișcată.
Relativitatea lămurește și paradoxul final și cel mai puțin evident
al lui Zenon. Acesta, numit ”Stadionul”, închipuie două rânduri de
oameni care trec, unul pe lângă altul, deplasându-se în direcții opuse.
Un atlet aflat într-unul dintre cele două rânduri va trece pe lângă de
două ori mai mulți din celălalt rând decât dacă ar alerga pe lângă un
rând nemișcat. Chiar dacă există o limită fizică a vitezei sale, el pare
că o poate dubla. Într-un fel, înțelegerea mai bună pe care o avem
despre relativitate justifică părerile lui Zenon. El folosea exemplele
pentru a arăta că ideea de mișcare cu o anumită viteză este lipsită de
sens. Și avea dreptate, pentru că nu putem spune că ne mișcăm cu o
anumită viteză decât în raport cu ceva. |