Școli care învață
a cincea disciplină aplicată în educație
Cartea propune mai departe o serie de abordări novatarea pentru politicile educaționale, având că repere predarea individualizată, adaptarea curriculei la contextul local și regional și renunțarea la didactică axată pe memorare și teste standardizate. |
65.00 58.50 RON (Stoc 0)
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Celebru teoretician al managementului organizațional, Peter Senge folosește tot ceea ce a învățat din lumea afacerilor, pentru a optimiza domeniul învățământului și al politicilor educaționale. Plecând de la modelul celor ”cinci discipline” esențiale pentru schimbarea la nivel organizațional (măiestria personală, viziunea împărtășită, modelele mentale, învățarea în echipa și gândirea sistemică), Senge și colegii săi diagnostichează mai întâi stadiul la care se află sistemul educațional occidental, rămas în urmă, la nivelul erei industriale, și neacordat la nevoile actualei societăți informaționale. Cartea propune mai departe o serie de abordări novatarea pentru politicile educaționale, având că repere predarea individualizată, adaptarea curriculei la contextul local și regional și renunțarea la didactică axată pe memorare și teste standardizate. În esență, școlile sunt văzute ca niște sisteme vii (și nu ca niște mașinării), a căror supraviețuire depinde de felul în care profesorii, directorii, inspectorii, elevii și părinții lor, dar și administrațiile locale izbutesc să colaboreze și să se adapteze la transformările socio-economice din jurul lor. |
Cuprins:
Să începem I. Puncte de reper ... 13 1. Un moment întipărit în minte ... 13 2. Ideea de școală care învață ... 15 3. Concepții fundamentale despre învățarea în organizații ... 35 4. Cum să citești această carte ... 39 5. Ce este nou în ediția revizuită ... 40 6. Sistemul educațional al erei industriale Peter Senge ... 41 II. O inițiere în cele cinci discipline ... 81 1. Crearea unui context pentru învățarea organizațională ... 81 2. Măiestria personală ... 87 3. Viziunea împărtășită ... 97 4. Modelele mentale ... 109 5. Învățarea în echipă ... 128 6. Gândirea sistemică ... 137 7. Ești mai deștept decât un termostat? Nelda Cambron-McCabe, Janis Dutton ... 167 Sala de clasă III. Să deschidem ușa sălii de clasă ... 175 1. Cum creăm clase care învață ... 175 2. Proiectarea unei clase care învață Nelda Cambron-McCabe ... 180 3. ”Legal, sigur și ceva ce îți dorești să înveți” Carol Ann Kenerson ... 186 IV. Observându-i pe cei care învață ... 193 1. Demnitatea copilului Tim Lucas ... 194 2. Să-i descoperim pe cei care învață Tim Lucas ... 200 3. Depășirea absurdului Terry O”Connor, Deirdre Bangham ... 206 4. Dansăm împreună Candee Basford ... 212 5. Ce semnale transmiți? Janis Dutton, Nelda Cambron-McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner ... 222 V. Practici educaționale ... 226 1. Predarea tensiunii structurale Robert Fritz ... 226 2. Metoda ”viziunii împărtășite” aplicată la clasă Tim Lucas ... 233 3. Temele pentru acasă: un monstru de temut Betty Quantz ... 235 4. Evaluarea ca învățare Bena Kallick ... 238 5. Evaluare și responsabilitate Steve Price ... 250 6. Comportamente inteligente Art Costa ... 258 7. Cunoaștere și putere Nelda Cambron-McCabe, Janis Dutton ... 267 VI. Conversația constructivă ... 275 1. Cuvintele de deschidere Carol Kenerson, Micah Fierstein, Janis Dutton ... 275 2. Prima întâlnire cu noua clasă Nelda Cambron-McCabe ... 276 3. Reîncadrarea consultărilor părinte-profesor Nelda Cambron-McCabe, Janis Dutton, Tim Lucas, Betty Quantz, Art Kleiner ... 278 4. ”Nu mânca pizza...” Bryan Smith, Nelda Cambron-McCabe, Tim Lucas, Art Kleiner, Janis Dutton ... 281 VII. Gândirea sistemică la clasă ... 285 1. Studierea pe termen lung a sistemelor Jay W. Forrester ... 285 2. Ghid pentru aplicarea la clasă a gândirii sistemice Lees Stuntz, Nina Kruschwitz ... 292 3. Context și implicare Peter Senge ... 310 4. Competențe și capcane Michael Goodman ... 315 5. Să învățăm să facem conexiuni Linda Booth Sweeney ... 318 Școala VIII. În pragul școlii ... 337 1. Crearea de școli care învață ... 337 2. Aspectul etic al inițiativei de școlarizare Nelda Cambron-McCabe ... 347 IX. Viziunea școlii ... 360 1. Viziunea împărtășită a școlii tale Bryan Smith, Tim Lucas ... 360 2. Reînnoirea leadershipului educațional Nelda Cambron-McCabe ... 369 X. Realitatea curentă ... 380 1. Incertitudinea predeterminată Art Kleiner ... 380 2. Întrebarea de 19000 de dolari Relatare de Micah Fierstein ... 389 3. Succesul pentru cei de succes Michael Goodman, Janis Dutton ... 392 4. Mutarea poverii Michael Goodman, Janis Dutton, Art Kleiner ... 396 5. Marele joc din liceu Nathan Dutton, Rick Quantz, Noian Dutton ... 402 6. Forumul pentru Leadershipul Tinerilor Joyce Bisso ... 411 XI. Perfecționarea profesională ... 420 1. Gata cu perfecționarea didactică făcută în pripă Edward T. Joyner ... 420 2. Grupul de studii cognitive Faith Florer ... 429 3. A învăța cum să predai Nancy Hoffmann ... 433 XII. Leadershipul ... 438 1. A conduce fără a controla Charlotte Roberts ... 438 2. Colegi și parteneri ... 445 3. De la ”călărețul singuratic” la liderul învățării: călătoria unui inspector Peter Negroni ... 452 4. Niciun elev nu e ”de aruncat” Mary Leiker ... 458 5. Crearea unui grup nodal de învățare Les Omotani ... 470 6. ”Nu puteți face asta!” Ann Marie Gallo ... 482 Comunitatea XIII. Să pășim către comunitate ... 489 1. Cultivarea comunităților care învață ... 489 XVI. Sustenabilitatea ... 496 8. Cetățeanul sistemic Peter Senge ... 496 Note ... 519 Despre autori ... 534 |
Fragment:
pag. 50-51 Dacă școala a fost o
instituție ce-a generat o mentalitate specifică erei mașinilor, ar putea
fi de asemenea și punctul central al creării unor societăți mai curând
orientate spre învățare și mai inteligente din punct de vedere sistemic.
Adevărul este că timpul potrivit pentru inocularea gândirii sistemice
este atunci când suntem foarte tineri: atunci când intuițiile
instinctive despre interdependență ne sunt încă vii și înainte ca
subiectele academice fragmentate să ne transforme în maeștri ai
reducționismului. Timpul pentru a dezvolta deprinderi de cercetare și
reflecție este, de asemenea, atunci când suntem tineri, nu după treizeci
de ani de condiționare instituțională îndreptată spre a impresiona
oamenii cu cât de deștepți suntem. Este tragic faptul că pentru
majoritatea dintre noi școala nu reprezintă un loc în care să ne putem
aprofunda credințele și sentimentul identității. Dacă ar fi așa,
gândiți-vă la impactul de lungă durată pe care l-ar avea! |