pag. 10-11
Ar fi vorba mai întâi despre
cauza materială: mineralele sunt compuse din cele patru elemente
fundamentale, adică apa, aerul, pământul și focul. Ultimele sunt și ele
alcătuite din două amestecuri de bază: sulful și mercurul. Toată această
compoziție primordială este împrumutată de Albert cel Mare din fizica
arabilor, mai ales din tratatele lui Avicenna, care figurează printre
autoritățile ce l-au influențat. Argintul viu, alcătuit din pământ și
apă, și sulful, alcătuit din fiecare din cele patru elemente, vor forma
apoi, în diverse proporții, diferitele metale.
Albert desemnează apoi cauza eficientă, adică procesul de maturare a
metalelor, ca rezidând însele două emanații, cea uscată și cea umedă,
despre care vorbește Aristotel în ale sale Meteorologice, și prin care
Albert vede acțiunile respective ale sulfului și mercurului.
Cauza formală a alcătuirii metalelor este situată de Albert cel Mare
în puterea celestă a strălucirii stelelor, care determină astfel natura
metalului format într-un anumit loc și un anume moment temporal. Pentru
savanții perioadei respective, această putere celestă este la fel de
reală ca și puterea elementară a lumii sublunare. Pentru ei, natura
metalelor ar fi formată din amestecul elementelor și din strălucirea
stelară specifică solului sau subsolului luat în considerare.
A patra cauză, cea a finalității, este repede îndepărtată de
cercetătorul nostru, care se pune astfel de acord cu Aristotel, afirmând
că mineralele sunt neînsuflețite și, prin acest fapt, nu pot avea o
soartă, un destin sau scop particular, precum vedem la ființele vii.
Iată care este orizontul metafizic al științei lui Albert cel Mare.
Problematica alchimiei este abordată în mod direct în cartea a treia
a tratatului De Mineralibus, capitol care vorbește despre substanța
metalelor (Tractatus primus qui est de substantialibus metallorum).
Autorul își începe expunerea prin a preciza faptul că el își adaugă
observațiile proprii considerațiilor filosofilor studiați și că a
experimentat transmutația metalelor cu ajutorul alchimiei. Apoi autorul
trece la studiul posibilităților transmutației cărora le consacră mai
multe capitole.
Albert cel Mare ia în considerare, alternativ, două teorii ale
fizicii. Prima constă în postularea faptului că nu există decât o
singură formă metalică specifică și că aceasta ar fi cea a aurului.
Niciun alt metal nu are formă specifică, iată de ce alchimia ar putea să
obțină, din fiecare metal, forma specifică a aurului. În acest caz,
transmutația ar fi o perfecționare, ba chiar o înnobilare a formei
specifice a oricărui metal.
Dar Albert respinge această posibilitate. Mai întâi, el regretă
folosirea termenilor metaforici utilizați de alchimiști, procedeu care i
se pare neconform cu cutumele filosofiei. Mai apoi, respinge argumentul
alchimic, căci, susține el, dacă nu există decât o singură formă
substanțială metalică, cea a aurului, cum se poate explica stabilitatea
argintului, a cositorului și a tuturor celorlalte... |