WaldenACT și Politon vă oferă cartea audio Walden sau Viața în pădure (Walden), de Henry David Thoreau, în lectura actorului Nae Alexandru. Henry
David Thoreau: „M-am dus în pădure pentru că am vrut să trăiesc
deliberat, să dau piept numai cu faptele esențiale ale vieții și să văd
dacă nu puteam învăța ce avea ea să-mi spună, ca să nu descopăr, când
voi ajunge să mor, că nu am trăit. Nu voiam să trăiesc ceea ce nu era
viață, căci viața e mult prea scumpă; nici nu voiam să practic
resemnarea, dacă nu era nevoie.” Mai multe informații despre autor puteți afla accesând linkul următor: ThoreauSociety Henry
David Thoreau descrie experiențele sale timp de doi ani, două luni și
două zile în cabana pe care și-a construit-o în apropierea lacului Walden din Massachusetts, în pădurile deținute de prietenul și mentorul său, Ralph Waldo Emerson. Autorul
a urmărit două obiective prin șederea sa în acea cabană: scrierea
primei sale cărți (A Week on the Concord and Merrimack Rivers) și
efectuarea unui experiment economic pentru a vedea dacă ar fi posibil să
trăiască lucrând o zi pe săptămână și dedicând celorlalte șase zile
preocupări „transcedentale”. Inițial, Thoreau a început să scrie Walden
în 1846 ca un răspuns la întrebările celorlalți cu privire la ceea ce
făcea în pădure. După întoarcerea sa în oraș, a publicat „A Week on the
Concord and Merrimack Rivers” în 1849 și „Walden” în 1854. Popularitatea
lui Henry David Thoreau a crescut de-a lungul timpului. Spre exemplu,
în 1948 au fost publicate șase ediții ale cărții „Walden”, unsprezece în
1958 și 23 în 1968, alături de multe alte ediții ale celorlalte cărți
ale sale. »Părerea omului despre
sine este cea care indică destinul său. Majoritatea oamenilor duc vieți
de tăcută disperare. Ceea ce se numește resemnare e disperare
confirmată.« Din cauza ignoranței și
a greșelii, cei mai mulți oameni sunt atât de ocupați cu presupusele
griji și munci inutil de grele ale vieții, încât roadele sale cele mai
bune nu pot fi culese de ei. A fi
filosof nu înseamnă doar a avea idei subtile. Nu înseamnă nici măcar a
fonda o școală. Înseamnă a iubi înțelepciunea în așa mod încât viața să
fie trăită în simplitate, independență, mărinimie și încredere. Înseamnă
rezolvarea câtorva din problemele vieții, nu doar teoretic, ci și
practic. Succesul marilor învățați și gânditori este de obicei un
succes de curtean, nu de rege. Filosoful este înaintea timpului său
chiar și în forma exterioară a vieții lui.
„Aveam în casă trei scaune: unul pentru singurătate, al doilea pentru
prietenie, al treilea pentru companie. Când veneau oaspeți neașteptați
și în număr mai mare, aveau cu toții parte numai de al treilea scaun,
dar în general făceam economie de spațiu și stăteau în picioare. E
surprinzător cât de mulți bărbați și femei încăpeau într-o căsuță…un
neajuns de care m-am izbit într-o casă atât de mică a fost dificultatea
de a mă retrage la o distanță suficientă de câte un musafir, când
începeam să rostim gânduri mari, cu cuvinte mari.” (H.D. Thoreau) După
ce prășea sau citea și scria dimineața, Thoreau obișnuia să facă baie
în lacul Walden, traversând înot, pentru relaxare, unul din golfuri. O
dată la fiecare două-trei zile se ducea în sat pentru a mai auzi „bârfa
care continuă acolo fără încetare”. Așa cum se plimba prin pădure să
vadă păsările și veverițele, se plimba și prin sat ca să vadă oamenii și
copiii. În loc de vânt printre pini auzea căruțe huruind. După ce se
sătura de compania și bârfa umană și își epuiza toți prietenii din sat,
hoinărea spre vest și mai departe de unde locuia, în și mai nepătrunse
părți ale orașului, spre „proaspete păduri și alte pajiști”, sau cam pe
la apus își lua cina din afine și coacăze pe dealul Fair Heaven,
strângându-și rezerve pentru mai multe zile. În serile calde, stătea
adesea în barcă și cânta din fluier. „Dintr-o barcă poți vedea, pe vreme
liniștită, lângă malul nisipos dinspre răsărit, unde apa este adâncă de
vreo doi-trei metri, ca și în alte părți ale lacului, niște grămezi
rotunde de aproape doi metri diametru pe jumătate de metru înălțime,
formate din pietre mai mici decât un ou de gaină, înconjurate numai de
nisip. La început te întrebi dacă ar fi putut fi făcute pe gheață de
indieni, în vreun scop oarecare, și s-au scufundat când gheața s-a
topit; dar sunt prea regulate și unele dintre ele prea proaspete pentru
ca așa ceva să poată fi adevărat. Ele se aseamănă cu cele descoperite în
râuri, dar cum pe aici nu sunt nici mrene și nici cicari, nu știu de ce
pești sunt făcute. Poate că sunt cuiburile cleanului. Acestea adaugă un
plăcut mister fundului lacului.” Fiecare
om este înălțătorul unui templu, numit trupul său. Toți oamenii sunt
sculptori și pictori, iar materialul este format din sângele, carnea și
oasele lor. Orice noblețe începe să rafineze trăsăturile omului, iar
orice josnicie sau senzualitate – să le îndobitocească. Citiți mai multe informații despre actorul Nae Alexandru
Nae AlexandruNae Alexandru
s-a născut pe 23 ianuarie 1977. A absolvit Universitatea Națională de
Artă Teatrală și Cinematografică din București în 1999 la clasa
profesorului Mircea Albulescu. De asemenea a absolvit și la
Universitatea Media, specializarea – regie film, la clasa prof. Ș;erban
Marinescu. Din anul 2000 a
fost angajat la Teatrul Evreiesc de Stat din București, iar din 2007
este actorul Teatrului de Revistă „Constantin Tănase”. A
fost distribuit în numeroase piese de teatru, din care amintim câteva:
„Unchiul Vanea” (de A.P. Cehov); „Micii burghezi” (Maxim Gorki); „Livada
de vișini” (A.P. Cehov); „Doctor fără voie” (Moliere). Nae
Alexandru spune că niciodată nu s-a gândit să facă altă meserie decât
aceea de actor: „Eram înnebunit după Louis de Funes, imitam perfect
orice actor de la Bibanu’ la Jean Constantin, le știam filele pe
dinafară…Am terminat facultatea la 22 de ani…să fii actor la 22 de ani e
o chestie senzațională. Mi-am zis că văd eu ce-o să fac. Am plecat,
mi-am făcut vacanța cu iubita deatunci și m-am întors în toamnă în
București, acasă. Și am început să bat la ușile teatrelor. Nu mi-a
deschis nimeni nicio ușă. Nu mă știți din facultate? Da, da, vino mâine.
Poimâine – vino răspoimâine... de unde? Și-am ajuns la Horia Popescu,
care mi-a zis: dragă, ce săți dau eu ție să joci? Eu montez la Național,
te halesc ăștia pe-aici. La cine-ai terminat? La Albulescu. Aoleo, eu
l-am făcut actor pe Albulescu, eu i-am dat să joace. Și m-a băgat Horia
Popescu într-un spectacol, “Moartea unui comis voiajor”, în figurație.
Ieșeam de sub scenă și ziceam: sunt colegul fiului dvs. Și el zicea:
bravo, bravo, vă dau voie să vă jucați fotbal în spatele casei. Ne
duceam în spatele decorului și băteam mingea. Asta a fost primul meu rol
„mare” la Național. Și după aceea am mai colaborat la “În numele
trandafirului”, tot în figurație. M-am dus apoi la un concurs la Brașov,
la Teatrul dramatic, unde era director Mircea Cornișteanu. După concurs
m-a chemat în birou și mi-a zis: bravo, ai luat concursul, dar noi
suntem la sfârșitul lui februarie și te-angajez în septembrie. Și i-am
zis: și ce fac până-n septembrie? Păi n-am ce să fac cu tine acum, că eu
fac doar Gaițele, distribuția e făcută, nu am în ce să te bag! Asta e,
ne vedem în toamnă. Și am venit la București, mai panicat...” (Nae
Alexandru într-un interviu evz.ro) În colaborarea cu ACT și Politon, Nae Alexandru este naratorul următoarelor cărți audio: Dorințe împlinite;Ș;coala vieții;Cele 7 obișnuințe ale oamenilor extraordinar de eficace;EU SUNT Dorințe împlinite;O poveste magică;Regatul piticilor;Am iubit pătimirea;Vedenia;Urâtul. |