Voiam să vă vorbesc despre una dintre cele
mai frumoase religii ale lumii, al cărei fondator nu fusese o ficțiune, un soldat, un preot, nu un Dumnezeu, ci un filosof practic,
mai antic și mai profund decât Socrate al
grecilor.
Voiam să desfășor înainte-vă o teologie, născută în îndepărtata și barbara Asie, în întunericul vremurilor celor mai barbare; dar
care, în mare parte, merita să se nască în patria lui Franklin și a lui Washington.
Voiam să reproduc aici sublimele principii
dintr-o carte sacră, care singură și ce
dintâi cuteza a zice: „ceea ce vede și aude
Cerul, nu este decât ceea ce vede și aude
poporul; ceea ce poporul răsplătește sau pedepsește, este ceea ce Cerul voiește a
pedepsi și răsplăti: câștigați iubirea poporului și veți câștiga puterea, pierdeți iubirea
poporului și veți pierde puterea!”
În fine, voiam să studiez religia chineză;
dar când comunicai această intenție
câtorva amici, așteptându-mă a surprinde în ei
curiozitatea noutății, văzui figurile lor impasibile, și auzii numai o rece exclamație: așadar, ne vei vorbi despre
Confucius!”
Confucius!, acest nume este cunoscut
tuturor: frumosul zid de piatră al Chinei nu fu în stare să ascundă de noi pe
colosalul reformator, din gura căruia ieșiră aceste cuvinte: „virtutea și capacitatea unui principe le asemăn cu steaua polară, care rămâne
imobilă în locul său, pe când toate celelalte stele, rotindu-se în jurui, o iau
drept călăuză.”
Dar d-voastră care știți atât de bine, dacă nu opera, cel
puțin numele lui Confucius; pentru care este o nimica toată distanța de la București până la
Peking; care ascultați cu un aer de
cunoscători vorbindu-se de religia chineză; d-voastră n-ați putea răspunde la întrebarea: cine au fost Hillel, Schemmai,
Kimchi, Bechai, Ionachan, Saccai…?, deși aceștia sunt pentru evrei ceea ce este Confucius pentru chinezi; deși evreii locuiesc nu peste nouă mări și nouă țări, precum Chinezii, ci chiar în
mijlocul nostru; deși China poate
fi suferindă sau fericită, fără ca suferințele sau fericirile sale să
înrâurească câtuși de puțin asupra suferințelor sau fericirilor noastre, pe când evreii sunt
un vierme intestinal, ce ne roade pe noi drept la inimă!
Așadar,
lăsăm la o parte pe Confucius, și vom aborda
Talmudul…
B.P. Haseu
Voiam
să vă vorbesc despre una dintre cele mai frumoase religii ale lumii, al
cărei fondator nu fusese o ficțiune, un soldat, un preot, nu un
Dumnezeu, ci un filosof practic, mai antic și mai profund decât Socrate
al grecilor.
Voiam să desfășor înainte-vă o teologie, născută în îndepărtata și
barbara Asie, în întunericul vremurilor celor mai barbare; dar care, în
mare parte, merita să se nască în patria lui Franklin și a lui
Washington.
Voiam să reproduc aici sublimele principii dintr-o carte sacră, care
singură și ce dintâi cuteza a zice: „ceea ce vede și aude Cerul, nu este
decât ceea ce vede și aude poporul; ceea ce poporul răsplătește sau
pedepsește, este ceea ce Cerul voiește a pedepsi și răsplăti: câștigați
iubirea poporului și veți câștiga puterea, pierdeți iubirea poporului și
veți pierde puterea!”
În fine, voiam să studiez religia chineză; dar când comunicai această
intenție câtorva amici, așteptându-mă a surprinde în ei curiozitatea
noutății, văzui figurile lor impasibile, și auzii numai o rece
exclamație: așadar, ne vei vorbi despre Confucius!”
Confucius!, acest nume este cunoscut tuturor: frumosul zid de piatră
al Chinei nu fu în stare să ascundă de noi pe colosalul reformator, din
gura căruia ieșiră aceste cuvinte: „virtutea și capacitatea unui
principe le asemăn cu steaua polară, care rămâne imobilă în locul său,
pe când toate celelalte stele, rotindu-se în jurui, o iau drept
călăuză.”
Dar d-voastră care știți atât de bine, dacă nu opera, cel puțin
numele lui Confucius; pentru care este o nimica toată distanța de la
București până la Peking; care ascultați cu un aer de cunoscători
vorbindu-se de religia chineză; d-voastră n-ați putea răspunde la
întrebarea: cine au fost Hillel, Schemmai, Kimchi, Bechai, Ionachan,
Saccai…?, deși aceștia sunt pentru evrei ceea ce este Confucius pentru
chinezi; deși evreii locuiesc nu peste nouă mări și nouă țări, precum
Chinezii, ci chiar în mijlocul nostru; deși China poate fi suferindă sau
fericită, fără ca suferințele sau fericirile sale să înrâurească câtuși
de puțin asupra suferințelor sau fericirilor noastre, pe când evreii
sunt un vierme intestinal, ce ne roade pe noi drept la inimă!
Așadar, lăsăm la o parte pe Confucius, și vom aborda Talmudul…
B.P. Haseu - See more at: http://vicovia.ro/carti/talmudul-ca-profesiune-de-credinta-a-poporului-israelit-detail#sthash.lTv0zn94.dpufVoiam
să vă vorbesc despre una dintre cele mai frumoase religii ale lumii, al
cărei fondator nu fusese o ficțiune, un soldat, un preot, nu un
Dumnezeu, ci un filosof practic, mai antic și mai profund decât Socrate
al grecilor.
Voiam să desfășor înainte-vă o teologie, născută în îndepărtata și
barbara Asie, în întunericul vremurilor celor mai barbare; dar care, în
mare parte, merita să se nască în patria lui Franklin și a lui
Washington.
Voiam să reproduc aici sublimele principii dintr-o carte sacră, care
singură și ce dintâi cuteza a zice: „ceea ce vede și aude Cerul, nu este
decât ceea ce vede și aude poporul; ceea ce poporul răsplătește sau
pedepsește, este ceea ce Cerul voiește a pedepsi și răsplăti: câștigați
iubirea poporului și veți câștiga puterea, pierdeți iubirea poporului și
veți pierde puterea!”
În fine, voiam să studiez religia chineză; dar când comunicai această
intenție câtorva amici, așteptându-mă a surprinde în ei curiozitatea
noutății, văzui figurile lor impasibile, și auzii numai o rece
exclamație: așadar, ne vei vorbi despre Confucius!”
Confucius!, acest nume este cunoscut tuturor: frumosul zid de piatră
al Chinei nu fu în stare să ascundă de noi pe colosalul reformator, din
gura căruia ieșiră aceste cuvinte: „virtutea și capacitatea unui
principe le asemăn cu steaua polară, care rămâne imobilă în locul său,
pe când toate celelalte stele, rotindu-se în jurui, o iau drept
călăuză.”
Dar d-voastră care știți atât de bine, dacă nu opera, cel puțin
numele lui Confucius; pentru care este o nimica toată distanța de la
București până la Peking; care ascultați cu un aer de cunoscători
vorbindu-se de religia chineză; d-voastră n-ați putea răspunde la
întrebarea: cine au fost Hillel, Schemmai, Kimchi, Bechai, Ionachan,
Saccai…?, deși aceștia sunt pentru evrei ceea ce este Confucius pentru
chinezi; deși evreii locuiesc nu peste nouă mări și nouă țări, precum
Chinezii, ci chiar în mijlocul nostru; deși China poate fi suferindă sau
fericită, fără ca suferințele sau fericirile sale să înrâurească câtuși
de puțin asupra suferințelor sau fericirilor noastre, pe când evreii
sunt un vierme intestinal, ce ne roade pe noi drept la inimă!
Așadar, lăsăm la o parte pe Confucius, și vom aborda Talmudul…
B.P. Haseu - See more at: http://vicovia.ro/carti/talmudul-ca-profesiune-de-credinta-a-poporului-israelit-detail#sthash.lTv0zn94.dpuf |