pag. 8-9
De la internet 2.0 la rețelele sociale
Tinerii și noile tehnologii
Diferite statistici din SUA demonstrează că 87% dintre tinerii cu
vârstele cuprinse între 12 și 17 ani utilizează noile mijloace
tehnologice, internetul și telefonia mobilă. în ceea ce privește în
schimb situația din Italia, Istat (2010) a relevat că, dintre familiile
în care există cel puțin un minor, nu mai puțin de 74,7% dispun de
conexiune internet. Conform datelor prelevate de Eurispes și Telefono
Azzuro (2010) 97,7% dintre subiecții intervievați cu vârste cuprinse
între 17 și 19 ani posedă un telefon mobil, iar 9 adolescenți din 10
utilizează internetul și 71,7% au profil pe Facebook.
Născuți în era numită ”digitală”, cei sub 18 ani pot fi considerați
printre principalii beneficiari ai noilor tehnologii care le permit
numeroase activități cotidiene cu o economie notabilă de timp și cu o
mai mare ușurință: lectura de cărți ori de știri, vizionarea de filme,
audițiile muzicale, jocuri video, întreținerea de relații sociale. Chiar
și o simplă excursie școlară pare, astăzi, mult diferită de cele la
care participam noi în trecut. În autocar domină sunetele semnalelor de
mesaj pe care tinerii și le trimit în permanență pe WhatsApp, chipurile
stau aplecate peste telefoane mobile, iPod și smartphone-uri. Ajunși la
destinație, tinerii sunt rareori preocupați să imortalizeze peisaje și
monumente, în schimb sunt extrem de dornici să facă selfie-uri
(autoportrete fotografice) cu smartphone-ul pe care să le trimită apoi
prietenilor. La întoarcere, cu toții par singuri, din nou aplecați
asupra accesoriilor digitale, ocupați să-și actualizeze pagina de
Facebook ori să comunice pe vreo altă rețea de socializare.
Mijloacele media, cu forța lor de sugestie, sfârșesc prin a-și
însuși spațiile de educare și formare care ar trebui să aparțină
familiei și școlii, răpind chiar și din timpul dedicat, în mod normal,
relațiilor de familie. Spaima de a nu reuși întotdeauna să controleze
accesul la numeroasele informații ce abundă pe paginile de internet se
alătură neîncrederii față de platformele virtuale care încurajează o
distribuire de conținuturi lipsită de orice filtru. Multe mame și mulți
tați văd în acestea nu o resursă, ci un semnal că fiica sau fiul lor au
dificultăți în a relaționa în lumea reală. Părinții sunt dezorientați,
nu știu ce atitudine să aibă și ajung să interzică accesul la calculator
al copiilor pentru a ”vedea cu toții împreună un film” ori să negocieze
cadouri și concesii de tot felul în schimbul unei diminuări a timpului
petrecut pe internet. Lumea noilor tehnologii a multiplicat contactele
între copii și se poate spune că a fracturat comunicarea cu generația
precedentă, cea a părinților și educatorilor.
Interzicerea utilizării, însă, riscă să dăuneze ulterior celor sub
18 ani; în acest fel, nu facem de fapt nimic altceva decât să creștem
decalajul digital al copiilor noștri față de congenerii lor din restul
lumii, împiedicându-i să-și însușească acele resurse și abilități
necesare pentru o utilizare corectă a tehnologiilor informaționale.
Calea adecvată pentru protejarea minorilor trece printr-o informare
corectă și o educare conștientă în vederea utilizării internetului:
protecția se realizează mereu prin intermediul dialogului, nu doar în
ceea ce privește pericolele ascunse în rețeaua internet. A petrece timp
cu copiii, a manifesta interes față de activitățile lor pe internet, a
intra pe net împreună cu ei - adoptând grade diferite de ingerință în
funcție de vârsta copiilor - a căuta informații cu privire la lumea și
viața lor, a-i cunoaște pentru a putea crea o bază... |