pag. 20-21
Sri Ramana: Nu; dimpotrivă, el
va atinge acea conștiință care e nemuritoare și va fi cu adevărat
înțelept odată ce s-a trezit la Sinele său veritabil, care e natura
reală a omului.
Brunton: Dar e sigur oare că simțul «eului» este parte integrantă a Sinelui?
Sri Ramana: Simțul «eului» aparține personalității, trupului și
creierului. Când un om își cunoaște pentru prima oară Sinele autentic,
din adâncurile ființei lui irumpe și-l ia în stăpânire cu totul altceva
decât «eul». Acel ceva se află în spatele minții; e infinit, divin,
etern. Unii îl numesc Împărăția Cerurilor, alții - suflet, în vreme ce
mulți îi spun Nirvana, iar hindușii îl denumesc Eliberare, poți să-i dai
orice nume dorești. Când se întâmplă aceasta, în realitate omul nu s-a
pierdut; ci mai degrabă s-a regăsit pe sine însuși. Dacă nu pornește în
căutarea adevăratului Sine și până când nu o va face, îndoiala și
nesiguranța îl vor urma de-a pururi. Cei mai mari regi și oameni de stat
încearcă să-i guverneze pe alții, în timp ce în inima inimii lor ei
știu că nu se pot domina nici pe ei înșiși. Suprema putere o dobândește
cel ce pătrunde în cea mai mare profunzime a sa... Ce rost are să
cunoști orice altceva când nu știi încă ce ești tu însuți? Oamenii evită
această cercetare lăuntrică, dar există oare ceva mai prețios pentru
care merită să te zbați?”
Această discuție nu a durat mai mult de o jumătate de oră și totuși e
de maximă importanță pentru noi faptul că întruchipează o sadhana,
adică o luptă dusă în căutarea luminii, iar nu o trezire câștigată fără
efort; și asta fiindcă în mod normal un Guru își ghidează discipolii
de-a lungul căii pe care a pășit el însuși. Faptul că Sri Bhagavan a
reușit să exprime într-o jumătate de ceas nu doar sadhana unei vieți
întregi, ci, pentru cei mai mulți sadhakas, cea a mai multor vieți, nu
schimbă cu nimic existența, îndărătul cuvintelor, a unui uriaș efort
personal de integrare a Sinelui, așa după cum le-a recomandat totdeauna
discipolilor săi. El i-a prevenit că perfecțiunea spre care duce acest
drum nu se atinge de obicei prea repede, ci doar după o osteneală
îndelungă, dar a precizat și că e ”un mijloc infailibil, singurul
direct, de a realiza Ființa absolută, necondiționată, care ești în
realitate”. (Învățăturile lui Maharshi, partea a II-a)
Susținea și că investigația declanșează instantaneu procesul
transmutației, chiar dacă mai durează mult până la încheierea lui. ”Dar,
din momentul în care sinele încă înlănțuit de ego încearcă să se
cunoască pe el însuși, începe să participe din ce în ce mai puțin la
acțiunile trupului în care e cufundat și, în schimb, din ce în ce mai
mult la conștiința Sinelui”.
Este de asemenea semnificativ faptul că, fără a ști nimic din teoria
sau practica vreunei sadhana, Sri Bhagavan a folosit pranayama sau
controlul respirației ca pe un ajutor în concentrare. Și, tot astfel, a
acceptat-o ca pe un sprijin legitim în dobândirea controlului gândirii,
deși a dezavuat utilizarea ei în orice alte scopuri și nu a indicat-o
anume niciodată.
”Controlul respirației poate fi și el util, ca una din diversele
metode menite a ne ajuta să realizăm concentrarea într-un singur punct.
Prin el se domină vagabondajul mental. Dar nu e permis să ne oprim aici.
Să nu ne mulțumim cu nicio experiență provenită din stăpânirea minții
prin exerciții... |