pag. 12-13
În învățătura tradițională se
spune că atunci când trăiești în univers, și nu într-o mașină creată de
om, este loc pentru Îngeri.
Ce sunt îngerii? Și ce fac ei?
În primul rând îngerii sunt puternici. Să nu fiți induși în eroare
de imaginea heruvimului nud din era barocă care ne-a umplut imaginația.
Când îngerul apare în Scripturi, primul îndemn care apare invariabil
este ”Nu te teme”. Așadar, ar fi acestea primele lor cuvinte dacă ar
veni ca heruvimi dezgoliți? În acest caz ar spune mai degrabă
”Pune-ți-mi roba”. Dar îngerii sunt grozavi. Poetul Rilke spune că
fiecare înger este uimitor. În ce constă puterea lor?
Îngerii sunt ființe pline de înțelepciune. Ei gândesc profund. Sunt
experți în a înțelege. Îngerii cunosc deja, prin intuiție, gândurile
esențiale ce susțin toate celelalte gânduri, conform lui d”Aquino și a
altor teologi, îngerii nu trebuie să meargă la școală ca să învețe
esența lucrurilor. Nu au nevoie de un raționament discursiv și
experiență pentru a învăța. Ei percep totul intuitiv, imediat.
Sunt experți în intuiție și pot dinamiza intuiția și creativitatea
noastră. Acesta este un motiv pentru care artiștii și îngerii sunt
prieteni atât de profunzi. Când ne uităm la minunatele, uimitoarele
imagini cu îngeri pe care artiștii ni le-au oferit, ne confruntăm nu
numai cu un subiect bogat de pictură, ci și cu relația dintre îngeri și
artiști. Intuiția este ”autostrada” pe care circulă îngerii.
Îngerii sunt de asemenea buni prieteni cu profeții, și noi avem
nevoie de profeți astăzi. Avem nevoie de profeți în fiecare profesie, în
fiecare rol de cetățean, în fiecare generație. Avem nevoie de profeți
tineri și bătrâni. ”Ce fac profeții?”, întreabă rabinul Heschel.
”Profeții interfereză.” Dacă suntem pe cale să modificăm cursul
evoluției umanității astăzi, avem nevoie de profeți și, conform lui
d”Aquino, îngerii sunt foarte mult implicați în profeție.
În plus, îngerii au și o voință foarte puternică, iar d”Aquino
spune: ”Voința este prin natura lor iubire.” Îngerii nu sunt
intelectuali abstracți; sunt iubitori, ființe înțelegătoare. Iubirea
invadează înțelegerea lor. Cunoașterea lor este o cunoaștere a inimii.
Așadar, observăm că în domeniile înțelepciunii, cunoașterii,
iubirii, compasiunii și profețiilor, îngerii au foarte clar o mulțime de
lucruri să ne învețe despre spiritualitate. Și sarcinile lor nu sunt
banale. Ei au responsabilități cosmice privind destinul și cunoașterea
pe care o poartă. Una dintre aceste sarcini este de a venera. Oriunde se
venerează, se pare că îngerii își fac apariția. Într-adevăr, cred că
absența lor poate fi comparată cu ceea ce numesc eu o criză a venerației
în civilizația occidentală. Atunci când vom învăța să ne rugăm din nou,
îngerii se vor întoarce.
Atât mistica Hildegard din Bingen, cât și Toma d”Aquino au vorbit
despre faptul că diavolul nu venerează, și prin aceasta se deosebește de
îngeri - prin refuzul de a venera. Cât din cultura noastră din ultimele
secole a fost într-adevăr un refuz de venerație? Ce este adorarea, dacă
nu sunetul pe care îl produce bucuria, sunetul pe care inspirația îl
face? Și dacă suntem lipsiți de adorație, este pentru că am fost lipsiți
de inspirație și bucurie în mașină, lumea în formă de cușcă în care am
trăit. Noua cosmogonie ne trezește din nou să venerăm și să ne minunăm,
deci să-L adorăm pe Dumnezeu.
A studia îngerii înseamnă a răspândi lumina deasupra noastră, în
special acele aspecte despre noi înșine care au fost lăsate la o parte
în civilizația noastră secularizată, sistemele noastre educaționale
secularizate și chiar sistemul nostru de adorare secularizat. Prin
secularizare mă refer la orice scoate inspirația din lucruri.
Îngerii sunt în permanență în jurul nostru: ne călăuzesc, ne
protejează, ne veghează, ne inspiră, ne ajută, ne impulsionează, ne
vindecă și câteodată ne ghidează în diferite tărâmuri subtile din care
trebuie să ne întoarcem cu mistere pentru această lume specială. Toma
d”Aquino spunea: ”Facem lucrarea lui Dumnezeu, alături cu sfinții
îngeri.” Dar chiar mai mult decât atât, d”Aquino ne avertizează că
îngerii anunță întotdeauna liniștea divină, liniștea care precede
propria noastră inspirație, propriile noastre cuvinte, liniștea pe care o
aduc meditația și contemplarea.
Îngerii îi fac pe oameni fericiți. Foarte rar poți să vezi pe cineva
care a întâlnit un înger și care să nu aibă un zâmbet larg pe față. Să
întâlnești un înger înseamnă să te reîntorci la bucurie. Așa cum spunea
d”Aquino, fericirea constă în înțelegerea a ceva mai bun decât noi
înșine. Ei ne cheamă pentru a fi ființe mai bune.
În sfârșit, păcatul îngerilor întunericului constă în faptul că au
avut de-a face cu aroganța, prostia și slăbiciunea. Nu sună asta
cunoscut... |