Descriere
In asteptarea zorilor de luna. Versuri, Pr. Constantin Necula -
editura Agnos
Versurile cu care se deschide cartea lui C. Valer Necula, ca si multe altele
din volum, nu sunt, cum se vor astepta unii cititori, ale unui poet religios in
sensul consacrat al sintagmei, cu toate ca in acele retorice bruioane lirice de
inceput imaginea Mintuitorului este ubicua, definitorie si definitiva: „Hristos
a rupt azi dimineata / piinea / deasupra sentimentelor noastre” (v. ciclul
„Aproape poeme”), cum tot asa ne dezvaluie asemenea determinatii „Insomnia” cu
care se incheie volumul (datata: 22 august 2005), unde poetul traieste,
voluptuos si discret, vecinatatea – prin vegetal – cu sacrul intrupat in
simbolul cel mai pur: „M-am lasat intr-adins ingropat in otava, / sa ma pasca
oile, / sa trec, prin lapte, spre botul umed / al Mielului”. Si asta dupa ce,
intr-un alt poem, marturiseste infrigurarea si tristetea cu care cauta
Divinitatea: „Dumnezeule, cit de singur si nestrabatut / de Tine sunt…”.
Este aici urma in al carei caus se petrece framintarea eului liric, asa cum o
confirma un catren din ian.-febr. 2009: „Nu-i primavara aceasta care vine. / Ci
steaua cruce-n zori se va ivi / si ieslea-n mormint se va ascunde. / Hristos,
cu mortii, printre vii”. De altminteri, Prezenta Mintuitorului si a credintei
pe care a propavaduit-o, cu tot ceea ce a insemnat invatatura Sa si tesatura ei
de semne, este un pretext fecund de meditatie ori de cite ori poetul intilneste
si recunoaste aceste stari si simboluri in viata cea de toate zilele: „Marea
aceasta este cea / pe care a calcat Hristos. / Uite, vezi, valul acela / mai
poarta pietrificati pasii Lui / Si-n aer mai razbate / briza de teama a
ucenicilor Sai…”; „Vad icoanele ascunse indaratul / caselor ce-alcatuie o
strada”; cum tot pretexte ale reflectiei – pe linga toamna care-i provoaca
autorului o stare aparte, cu stropii ei de ploaie si frunzele care cad – sunt
starile care vin dinspre livresc, inmultite odata cu lecturile teologice ale
formarii academice (cind cautarile si angoasele se amplifica), apoi multe din
cele ce sint fragile in concretul de multe ori barbar al vietii de zi cu zi si
noapte cu noapte, nefiind ocolite evenimentele istorice, structuri care,
contrar unor opinii estetice, n-ar fi nascatoare de poezie (ne amintim, cu
placere, cum l-a convertit estetic Goga, cu poezia lui evenimentiala, pe
olimpianul Maiorescu).
*
Intr-un atare context, ar fi firesc sa desprindem si alte constante ale acestei
poezii, a carei facere si ascundere de ochii lumii dureaza de peste 20 de ani,
chiar daca nu pare atit de importanta traditia de la care se revendica poetul
si nici daca versurile si poemele sale sunt, prin scriitura lor, congruente cu
canonul poetic al zilei. Pentru lirismul lui C. Valer Necula, proba unei
critice hirtii de turnesol care sa-i identifice marca nu este insa atit de
grabnica si relevanta, caci optiunile sale – axiologic vorbind – nu recunosc
decit doua tipuri de poezie: autentica si falsa, id est: kitsch. Probabil la
acest mecanism se referea Blaga atunci cind preciza ca poezia adevarata este
aceea care rezista la o lectura facuta dis-de-dimineata, pe la ora sase. Iar
versurile pe care le comentam acum trec, mai toate, prin aceasta poarta strimta
a judecatii de gust si valoare.
De altfel, pentru ca am amintit pe cel ce a scris Luntrea lui Caron, trebuie
spus ca atitudinea poetului C. Valer Necula este, de multe ori, blagiana in
registrul unei singuratati romantice, consolatoare si productive, dupa cum,
alteori, tot atitudinea sa imprumuta accente din pamfletul cioranian (vezi
ciclul „Cupola de Cer – boabe de tamiie ridicate fum” sau „Anizocoria –
inegalitatea pupilelor”). E drept ca experientele (nu doar) estetice traite de
autor n-au putut eluda, in arcul de timp a doua decenii, ispita pastisei ca
exercitiu de laborator sau influente venite dinspre zenitul unor spirite
poetice, cum tot asa putem banui sau observa, in acelasi siaj al travaliului
poetic, faliile culturale din care s-a hranit harul creatorului sau cararile
existentiale pe care l-au purtat mintea si pasii.
De la un capat la altul, insa, In asteptarea zorilor de luna isi tese scenariul
in orizontul cautarii si aflarii frumusetii, adevarului si – odata cu acestea
si mai presus de ele – a iubirii, un pelerinaj facut sub indemnul (obsesie a
lui Blaise Pascal) desprins din Cuvintul care tine Cuvintele: „Nu m-ai cauta
daca nu m-ai fi gasit”. Iar daca versurile sunt (tran)scrise in stil clasic sau
cu vesmintele versului alb, ale sonetului, haikuului sau al altei forme poetice
fixe pare, in ultima instanta, nesemnificativ. Cardinala este substanta
poetica, forta cu care emotiile, sentimentele si atitudinile sunt sublimate in
izbinzi estetice, discursul poetic al lui C. Valer Necula avind, finalmente,
ambitia, ca sa nu spunem orgoliul, de a turna lichidul reflectiei lirice in
potirul formei gnomice. Caci, dupa ce uzeaza de ea aleatoriu, amintind uneori
de aceeasi marca stilistica cioraniana, aceasta din urma structura, cea a
aforismului sau fragmentului suficient siesi, ajunge sa fie cronotopul sau matrita
ultimelor cicluri de poeme: „Incercanari – noptile”, „Anizocoria (inegalitatea
pupilelor)”.
Frumusetea si adevarul nu sunt, pentru C. Valer Necula, intr-o „dezbinare
fericita”, asa cum spunea Heidegger intr-un comentariu asupra lecturilor
platoniene ale lui Nietzsche, iar iubirea – care, prin crestinism, a devenit
mai puternica si a capatat suprematie in fata frumosului – are in versurile
sale doua valente complementare, cu energii reciproce de maxima potentare. Mai
intii vom intilni frumosul viului de care este atras, fascinat si tulburat
poetul si care, ca si la Platon, e afin si se contopeste cu iubirea (ca in
Phaidros sau alte dialoguri). Este treapta frumusetii corpului, despre care
imaginarul poetului marturiseste, in episoade confesive ce exprima totdeauna
exultatii erotice, si nu care tin de sexualitate: „Mi-e atit de dor de tine, /
Ca-mi vine uneori / sa-mi sarut miinile / care te-au mingiiat, / iar alteori
buzele / care te-au sarutat” („Aproape poeme”); „Iubito, / M-as fi vrut aseara
nisip / fierbinte / sub picioarele tale” („Aproape poezii”); pentru ca acelasi
frumos sa atinga altitudinea ideii: „Miinile tale, / ca aripi de abur / peste
pleoapele mele. / Rascolindu-le nesomnul, / Nesomnul ce-a fost lacrima, / Abur
de aripa peste inima ta…”; „Ca o despletire de plingeri, / Ochii tai mi-arunca
jar in / catuia rugaciunii…” („Incercanari”).
Odata cu o atare forma de iubire si prin ea, poezia lui C. Valer Necula exprima
totodata, in toata splendoarea ei omenesti, prea omenesti, iubirea crestineasca,
acea Agape prin care razbate luminoasa si senina iubirea lui Hristos pentru
oameni. Intr-o asemenea stare de frumusete, imi place, insa, sa vad si sa simt
in C. Valer Necula si un poet de Duminica, unul care scrie stapinit de o
convingere comunitara similara cu a celui ce a meditat la Dimensiunea
romaneasca a existentei: „Dincolo de Dumnezeu, totul e ramas provizoriu in
neamul acesta”. De aici, cred, atitudinea existentiala (si) a preotului-dascal
Necula de a incerca sa ridice rangul ontic al unui spatiu in care, discret si
umil, vietuieste omul s(e)cund, marginal si marginalizat, acel „om de baraca”,
spre a folosi expresia lui Romeo Petrasciuc, poetul cu care a dialogat
nonconformist despre asa-numita indumnezeire a maidanului.
Un poet de Ziua a 7-a si pentru ca versurile autorului – poetul-preot sau
preotul-poet, e acelasi lucru – pot fi duhovnicul cel mai persuasiv pentru
recuperarea sensului religios indeosebi al zilei de Duminica, o zi despre care
C. Necula scrie de o vreme in Sibiu 100% (publicatie gratuita cu, se pare, cel
mai mare tiraj din Rominia), sub o rubrica frumos intitulata „Cuvintul ortodox
de Duminica”.
Organizata deloc intimplator pe sase cicluri, aceasta godotiana asteptare a
zorilor de luna – prin elogiul pe care-l aduce re-cunoasterii si regasirii
noastre in relatia cu Dumnezeu, cu ziua de Duminica, cu sacrul incuibat in
profanul cel de toate zilele – este, in cele din urma, spovedania sincera
(sintagma atinsa cumva de pleonasm, daca n-am fi in regatul poeziei) a unui
spirit poetic in incercarea de-a trece, fara prihana, hotarul celei de-a opta
zi, „ziua cea neinserata”, ajutat de un crez atit de simplu si pur formulat,
intre altii, de Al. Philippide:
„M-atirn de tine, Poezie, / ca un copil de poala mumii, / Sa trec cu tine
puntea humii, / Spre insula de vesnicie”.
Ion DUR
Descriere
In asteptarea zorilor de luna. Versuri, Pr. Constantin Necula - editura Agnos
Versurile cu care se deschide cartea lui C. Valer Necula, ca si multe
altele din volum, nu sunt, cum se vor astepta unii cititori, ale unui
poet religios in sensul consacrat al sintagmei, cu toate ca in acele
retorice bruioane lirice de inceput imaginea Mintuitorului este ubicua,
definitorie si definitiva: „Hristos a rupt azi dimineata / piinea /
deasupra sentimentelor noastre” (v. ciclul „Aproape poeme”), cum tot asa
ne dezvaluie asemenea determinatii „Insomnia” cu care se incheie
volumul (datata: 22 august 2005), unde poetul traieste, voluptuos si
discret, vecinatatea – prin vegetal – cu sacrul intrupat in simbolul cel
mai pur: „M-am lasat intr-adins ingropat in otava, / sa ma pasca oile, /
sa trec, prin lapte, spre botul umed / al Mielului”. Si asta dupa ce,
intr-un alt poem, marturiseste infrigurarea si tristetea cu care cauta
Divinitatea: „Dumnezeule, cit de singur si nestrabatut / de Tine
sunt…”.
Este aici urma in al carei caus se petrece framintarea eului
liric, asa cum o confirma un catren din ian.-febr. 2009: „Nu-i primavara
aceasta care vine. / Ci steaua cruce-n zori se va ivi / si ieslea-n
mormint se va ascunde. / Hristos, cu mortii, printre vii”. De
altminteri, Prezenta Mintuitorului si a credintei pe care a
propavaduit-o, cu tot ceea ce a insemnat invatatura Sa si tesatura ei de
semne, este un pretext fecund de meditatie ori de cite ori poetul
intilneste si recunoaste aceste stari si simboluri in viata cea de toate
zilele: „Marea aceasta este cea / pe care a calcat Hristos. / Uite,
vezi, valul acela / mai poarta pietrificati pasii Lui / Si-n aer mai
razbate / briza de teama a ucenicilor Sai…”; „Vad icoanele ascunse
indaratul / caselor ce-alcatuie o strada”; cum tot pretexte ale
reflectiei – pe linga toamna care-i provoaca autorului o stare aparte,
cu stropii ei de ploaie si frunzele care cad – sunt starile care vin
dinspre livresc, inmultite odata cu lecturile teologice ale formarii
academice (cind cautarile si angoasele se amplifica), apoi multe din
cele ce sint fragile in concretul de multe ori barbar al vietii de zi cu
zi si noapte cu noapte, nefiind ocolite evenimentele istorice,
structuri care, contrar unor opinii estetice, n-ar fi nascatoare de
poezie (ne amintim, cu placere, cum l-a convertit estetic Goga, cu
poezia lui evenimentiala, pe olimpianul Maiorescu). * Intr-un
atare context, ar fi firesc sa desprindem si alte constante ale acestei
poezii, a carei facere si ascundere de ochii lumii dureaza de peste 20
de ani, chiar daca nu pare atit de importanta traditia de la care se
revendica poetul si nici daca versurile si poemele sale sunt, prin
scriitura lor, congruente cu canonul poetic al zilei. Pentru lirismul
lui C. Valer Necula, proba unei critice hirtii de turnesol care sa-i
identifice marca nu este insa atit de grabnica si relevanta, caci
optiunile sale – axiologic vorbind – nu recunosc decit doua tipuri de
poezie: autentica si falsa, id est: kitsch. Probabil la acest mecanism
se referea Blaga atunci cind preciza ca poezia adevarata este aceea care
rezista la o lectura facuta dis-de-dimineata, pe la ora sase. Iar
versurile pe care le comentam acum trec, mai toate, prin aceasta poarta
strimta a judecatii de gust si valoare.
De altfel, pentru ca am amintit pe cel ce a scris Luntrea lui
Caron, trebuie spus ca atitudinea poetului C. Valer Necula este, de
multe ori, blagiana in registrul unei singuratati romantice,
consolatoare si productive, dupa cum, alteori, tot atitudinea sa
imprumuta accente din pamfletul cioranian (vezi ciclul „Cupola de Cer –
boabe de tamiie ridicate fum” sau „Anizocoria – inegalitatea
pupilelor”). E drept ca experientele (nu doar) estetice traite de autor
n-au putut eluda, in arcul de timp a doua decenii, ispita pastisei ca
exercitiu de laborator sau influente venite dinspre zenitul unor spirite
poetice, cum tot asa putem banui sau observa, in acelasi siaj al
travaliului poetic, faliile culturale din care s-a hranit harul
creatorului sau cararile existentiale pe care l-au purtat mintea si
pasii. De la un capat la altul, insa, In asteptarea zorilor de luna
isi tese scenariul in orizontul cautarii si aflarii frumusetii,
adevarului si – odata cu acestea si mai presus de ele – a iubirii, un
pelerinaj facut sub indemnul (obsesie a lui Blaise Pascal) desprins din
Cuvintul care tine Cuvintele: „Nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit”. Iar
daca versurile sunt (tran)scrise in stil clasic sau cu vesmintele
versului alb, ale sonetului, haikuului sau al altei forme poetice fixe
pare, in ultima instanta, nesemnificativ. Cardinala este substanta
poetica, forta cu care emotiile, sentimentele si atitudinile sunt
sublimate in izbinzi estetice, discursul poetic al lui C. Valer Necula
avind, finalmente, ambitia, ca sa nu spunem orgoliul, de a turna
lichidul reflectiei lirice in potirul formei gnomice. Caci, dupa ce
uzeaza de ea aleatoriu, amintind uneori de aceeasi marca stilistica
cioraniana, aceasta din urma structura, cea a aforismului sau
fragmentului suficient siesi, ajunge sa fie cronotopul sau matrita
ultimelor cicluri de poeme: „Incercanari – noptile”, „Anizocoria
(inegalitatea pupilelor)”.
Frumusetea si adevarul nu sunt, pentru C. Valer Necula, intr-o
„dezbinare fericita”, asa cum spunea Heidegger intr-un comentariu asupra
lecturilor platoniene ale lui Nietzsche, iar iubirea – care, prin
crestinism, a devenit mai puternica si a capatat suprematie in fata
frumosului – are in versurile sale doua valente complementare, cu
energii reciproce de maxima potentare. Mai intii vom intilni frumosul
viului de care este atras, fascinat si tulburat poetul si care, ca si la
Platon, e afin si se contopeste cu iubirea (ca in Phaidros sau alte
dialoguri). Este treapta frumusetii corpului, despre care imaginarul
poetului marturiseste, in episoade confesive ce exprima totdeauna
exultatii erotice, si nu care tin de sexualitate: „Mi-e atit de dor de
tine, / Ca-mi vine uneori / sa-mi sarut miinile / care te-au mingiiat, /
iar alteori buzele / care te-au sarutat” („Aproape poeme”); „Iubito, /
M-as fi vrut aseara nisip / fierbinte / sub picioarele tale” („Aproape
poezii”); pentru ca acelasi frumos sa atinga altitudinea ideii: „Miinile
tale, / ca aripi de abur / peste pleoapele mele. / Rascolindu-le
nesomnul, / Nesomnul ce-a fost lacrima, / Abur de aripa peste inima
ta…”; „Ca o despletire de plingeri, / Ochii tai mi-arunca jar in /
catuia rugaciunii…” („Incercanari”).
Odata cu o atare forma de iubire si prin ea, poezia lui C. Valer
Necula exprima totodata, in toata splendoarea ei omenesti, prea
omenesti, iubirea crestineasca, acea Agape prin care razbate luminoasa
si senina iubirea lui Hristos pentru oameni. Intr-o asemenea stare de
frumusete, imi place, insa, sa vad si sa simt in C. Valer Necula si un
poet de Duminica, unul care scrie stapinit de o convingere comunitara
similara cu a celui ce a meditat la Dimensiunea romaneasca a existentei:
„Dincolo de Dumnezeu, totul e ramas provizoriu in neamul acesta”. De
aici, cred, atitudinea existentiala (si) a preotului-dascal Necula de a
incerca sa ridice rangul ontic al unui spatiu in care, discret si umil,
vietuieste omul s(e)cund, marginal si marginalizat, acel „om de baraca”,
spre a folosi expresia lui Romeo Petrasciuc, poetul cu care a dialogat
nonconformist despre asa-numita indumnezeire a maidanului. Un poet
de Ziua a 7-a si pentru ca versurile autorului – poetul-preot sau
preotul-poet, e acelasi lucru – pot fi duhovnicul cel mai persuasiv
pentru recuperarea sensului religios indeosebi al zilei de Duminica, o
zi despre care C. Necula scrie de o vreme in Sibiu 100% (publicatie
gratuita cu, se pare, cel mai mare tiraj din Rominia), sub o rubrica
frumos intitulata „Cuvintul ortodox de Duminica”.
Organizata deloc intimplator pe sase cicluri, aceasta godotiana
asteptare a zorilor de luna – prin elogiul pe care-l aduce
re-cunoasterii si regasirii noastre in relatia cu Dumnezeu, cu ziua de
Duminica, cu sacrul incuibat in profanul cel de toate zilele – este, in
cele din urma, spovedania sincera (sintagma atinsa cumva de pleonasm,
daca n-am fi in regatul poeziei) a unui spirit poetic in incercarea de-a
trece, fara prihana, hotarul celei de-a opta zi, „ziua cea neinserata”,
ajutat de un crez atit de simplu si pur formulat, intre altii, de Al.
Philippide: „M-atirn de tine, Poezie, / ca un copil de poala mumii, /
Sa trec cu tine puntea humii, / Spre insula de vesnicie”. Ion DUR - See more at: http://www.librariabizantina.ro/in-asteptarea-zorilor-de-luna-versuri.html#sthash.WN7iHrSx.dpuf
Descriere
In asteptarea zorilor de luna. Versuri, Pr. Constantin Necula - editura Agnos
Versurile cu care se deschide cartea lui C. Valer Necula, ca si multe
altele din volum, nu sunt, cum se vor astepta unii cititori, ale unui
poet religios in sensul consacrat al sintagmei, cu toate ca in acele
retorice bruioane lirice de inceput imaginea Mintuitorului este ubicua,
definitorie si definitiva: „Hristos a rupt azi dimineata / piinea /
deasupra sentimentelor noastre” (v. ciclul „Aproape poeme”), cum tot asa
ne dezvaluie asemenea determinatii „Insomnia” cu care se incheie
volumul (datata: 22 august 2005), unde poetul traieste, voluptuos si
discret, vecinatatea – prin vegetal – cu sacrul intrupat in simbolul cel
mai pur: „M-am lasat intr-adins ingropat in otava, / sa ma pasca oile, /
sa trec, prin lapte, spre botul umed / al Mielului”. Si asta dupa ce,
intr-un alt poem, marturiseste infrigurarea si tristetea cu care cauta
Divinitatea: „Dumnezeule, cit de singur si nestrabatut / de Tine
sunt…”.
Este aici urma in al carei caus se petrece framintarea eului
liric, asa cum o confirma un catren din ian.-febr. 2009: „Nu-i primavara
aceasta care vine. / Ci steaua cruce-n zori se va ivi / si ieslea-n
mormint se va ascunde. / Hristos, cu mortii, printre vii”. De
altminteri, Prezenta Mintuitorului si a credintei pe care a
propavaduit-o, cu tot ceea ce a insemnat invatatura Sa si tesatura ei de
semne, este un pretext fecund de meditatie ori de cite ori poetul
intilneste si recunoaste aceste stari si simboluri in viata cea de toate
zilele: „Marea aceasta este cea / pe care a calcat Hristos. / Uite,
vezi, valul acela / mai poarta pietrificati pasii Lui / Si-n aer mai
razbate / briza de teama a ucenicilor Sai…”; „Vad icoanele ascunse
indaratul / caselor ce-alcatuie o strada”; cum tot pretexte ale
reflectiei – pe linga toamna care-i provoaca autorului o stare aparte,
cu stropii ei de ploaie si frunzele care cad – sunt starile care vin
dinspre livresc, inmultite odata cu lecturile teologice ale formarii
academice (cind cautarile si angoasele se amplifica), apoi multe din
cele ce sint fragile in concretul de multe ori barbar al vietii de zi cu
zi si noapte cu noapte, nefiind ocolite evenimentele istorice,
structuri care, contrar unor opinii estetice, n-ar fi nascatoare de
poezie (ne amintim, cu placere, cum l-a convertit estetic Goga, cu
poezia lui evenimentiala, pe olimpianul Maiorescu). * Intr-un
atare context, ar fi firesc sa desprindem si alte constante ale acestei
poezii, a carei facere si ascundere de ochii lumii dureaza de peste 20
de ani, chiar daca nu pare atit de importanta traditia de la care se
revendica poetul si nici daca versurile si poemele sale sunt, prin
scriitura lor, congruente cu canonul poetic al zilei. Pentru lirismul
lui C. Valer Necula, proba unei critice hirtii de turnesol care sa-i
identifice marca nu este insa atit de grabnica si relevanta, caci
optiunile sale – axiologic vorbind – nu recunosc decit doua tipuri de
poezie: autentica si falsa, id est: kitsch. Probabil la acest mecanism
se referea Blaga atunci cind preciza ca poezia adevarata este aceea care
rezista la o lectura facuta dis-de-dimineata, pe la ora sase. Iar
versurile pe care le comentam acum trec, mai toate, prin aceasta poarta
strimta a judecatii de gust si valoare.
De altfel, pentru ca am amintit pe cel ce a scris Luntrea lui
Caron, trebuie spus ca atitudinea poetului C. Valer Necula este, de
multe ori, blagiana in registrul unei singuratati romantice,
consolatoare si productive, dupa cum, alteori, tot atitudinea sa
imprumuta accente din pamfletul cioranian (vezi ciclul „Cupola de Cer –
boabe de tamiie ridicate fum” sau „Anizocoria – inegalitatea
pupilelor”). E drept ca experientele (nu doar) estetice traite de autor
n-au putut eluda, in arcul de timp a doua decenii, ispita pastisei ca
exercitiu de laborator sau influente venite dinspre zenitul unor spirite
poetice, cum tot asa putem banui sau observa, in acelasi siaj al
travaliului poetic, faliile culturale din care s-a hranit harul
creatorului sau cararile existentiale pe care l-au purtat mintea si
pasii. De la un capat la altul, insa, In asteptarea zorilor de luna
isi tese scenariul in orizontul cautarii si aflarii frumusetii,
adevarului si – odata cu acestea si mai presus de ele – a iubirii, un
pelerinaj facut sub indemnul (obsesie a lui Blaise Pascal) desprins din
Cuvintul care tine Cuvintele: „Nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit”. Iar
daca versurile sunt (tran)scrise in stil clasic sau cu vesmintele
versului alb, ale sonetului, haikuului sau al altei forme poetice fixe
pare, in ultima instanta, nesemnificativ. Cardinala este substanta
poetica, forta cu care emotiile, sentimentele si atitudinile sunt
sublimate in izbinzi estetice, discursul poetic al lui C. Valer Necula
avind, finalmente, ambitia, ca sa nu spunem orgoliul, de a turna
lichidul reflectiei lirice in potirul formei gnomice. Caci, dupa ce
uzeaza de ea aleatoriu, amintind uneori de aceeasi marca stilistica
cioraniana, aceasta din urma structura, cea a aforismului sau
fragmentului suficient siesi, ajunge sa fie cronotopul sau matrita
ultimelor cicluri de poeme: „Incercanari – noptile”, „Anizocoria
(inegalitatea pupilelor)”.
Frumusetea si adevarul nu sunt, pentru C. Valer Necula, intr-o
„dezbinare fericita”, asa cum spunea Heidegger intr-un comentariu asupra
lecturilor platoniene ale lui Nietzsche, iar iubirea – care, prin
crestinism, a devenit mai puternica si a capatat suprematie in fata
frumosului – are in versurile sale doua valente complementare, cu
energii reciproce de maxima potentare. Mai intii vom intilni frumosul
viului de care este atras, fascinat si tulburat poetul si care, ca si la
Platon, e afin si se contopeste cu iubirea (ca in Phaidros sau alte
dialoguri). Este treapta frumusetii corpului, despre care imaginarul
poetului marturiseste, in episoade confesive ce exprima totdeauna
exultatii erotice, si nu care tin de sexualitate: „Mi-e atit de dor de
tine, / Ca-mi vine uneori / sa-mi sarut miinile / care te-au mingiiat, /
iar alteori buzele / care te-au sarutat” („Aproape poeme”); „Iubito, /
M-as fi vrut aseara nisip / fierbinte / sub picioarele tale” („Aproape
poezii”); pentru ca acelasi frumos sa atinga altitudinea ideii: „Miinile
tale, / ca aripi de abur / peste pleoapele mele. / Rascolindu-le
nesomnul, / Nesomnul ce-a fost lacrima, / Abur de aripa peste inima
ta…”; „Ca o despletire de plingeri, / Ochii tai mi-arunca jar in /
catuia rugaciunii…” („Incercanari”).
Odata cu o atare forma de iubire si prin ea, poezia lui C. Valer
Necula exprima totodata, in toata splendoarea ei omenesti, prea
omenesti, iubirea crestineasca, acea Agape prin care razbate luminoasa
si senina iubirea lui Hristos pentru oameni. Intr-o asemenea stare de
frumusete, imi place, insa, sa vad si sa simt in C. Valer Necula si un
poet de Duminica, unul care scrie stapinit de o convingere comunitara
similara cu a celui ce a meditat la Dimensiunea romaneasca a existentei:
„Dincolo de Dumnezeu, totul e ramas provizoriu in neamul acesta”. De
aici, cred, atitudinea existentiala (si) a preotului-dascal Necula de a
incerca sa ridice rangul ontic al unui spatiu in care, discret si umil,
vietuieste omul s(e)cund, marginal si marginalizat, acel „om de baraca”,
spre a folosi expresia lui Romeo Petrasciuc, poetul cu care a dialogat
nonconformist despre asa-numita indumnezeire a maidanului. Un poet
de Ziua a 7-a si pentru ca versurile autorului – poetul-preot sau
preotul-poet, e acelasi lucru – pot fi duhovnicul cel mai persuasiv
pentru recuperarea sensului religios indeosebi al zilei de Duminica, o
zi despre care C. Necula scrie de o vreme in Sibiu 100% (publicatie
gratuita cu, se pare, cel mai mare tiraj din Rominia), sub o rubrica
frumos intitulata „Cuvintul ortodox de Duminica”.
Organizata deloc intimplator pe sase cicluri, aceasta godotiana
asteptare a zorilor de luna – prin elogiul pe care-l aduce
re-cunoasterii si regasirii noastre in relatia cu Dumnezeu, cu ziua de
Duminica, cu sacrul incuibat in profanul cel de toate zilele – este, in
cele din urma, spovedania sincera (sintagma atinsa cumva de pleonasm,
daca n-am fi in regatul poeziei) a unui spirit poetic in incercarea de-a
trece, fara prihana, hotarul celei de-a opta zi, „ziua cea neinserata”,
ajutat de un crez atit de simplu si pur formulat, intre altii, de Al.
Philippide: „M-atirn de tine, Poezie, / ca un copil de poala mumii, /
Sa trec cu tine puntea humii, / Spre insula de vesnicie”. Ion DUR - See more at: http://www.librariabizantina.ro/in-asteptarea-zorilor-de-luna-versuri.html#sthash.WN7iHrSx.dpuf
Descriere
In asteptarea zorilor de luna. Versuri, Pr. Constantin Necula - editura Agnos
Versurile cu care se deschide cartea lui C. Valer Necula, ca si multe
altele din volum, nu sunt, cum se vor astepta unii cititori, ale unui
poet religios in sensul consacrat al sintagmei, cu toate ca in acele
retorice bruioane lirice de inceput imaginea Mintuitorului este ubicua,
definitorie si definitiva: „Hristos a rupt azi dimineata / piinea /
deasupra sentimentelor noastre” (v. ciclul „Aproape poeme”), cum tot asa
ne dezvaluie asemenea determinatii „Insomnia” cu care se incheie
volumul (datata: 22 august 2005), unde poetul traieste, voluptuos si
discret, vecinatatea – prin vegetal – cu sacrul intrupat in simbolul cel
mai pur: „M-am lasat intr-adins ingropat in otava, / sa ma pasca oile, /
sa trec, prin lapte, spre botul umed / al Mielului”. Si asta dupa ce,
intr-un alt poem, marturiseste infrigurarea si tristetea cu care cauta
Divinitatea: „Dumnezeule, cit de singur si nestrabatut / de Tine
sunt…”.
Este aici urma in al carei caus se petrece framintarea eului
liric, asa cum o confirma un catren din ian.-febr. 2009: „Nu-i primavara
aceasta care vine. / Ci steaua cruce-n zori se va ivi / si ieslea-n
mormint se va ascunde. / Hristos, cu mortii, printre vii”. De
altminteri, Prezenta Mintuitorului si a credintei pe care a
propavaduit-o, cu tot ceea ce a insemnat invatatura Sa si tesatura ei de
semne, este un pretext fecund de meditatie ori de cite ori poetul
intilneste si recunoaste aceste stari si simboluri in viata cea de toate
zilele: „Marea aceasta este cea / pe care a calcat Hristos. / Uite,
vezi, valul acela / mai poarta pietrificati pasii Lui / Si-n aer mai
razbate / briza de teama a ucenicilor Sai…”; „Vad icoanele ascunse
indaratul / caselor ce-alcatuie o strada”; cum tot pretexte ale
reflectiei – pe linga toamna care-i provoaca autorului o stare aparte,
cu stropii ei de ploaie si frunzele care cad – sunt starile care vin
dinspre livresc, inmultite odata cu lecturile teologice ale formarii
academice (cind cautarile si angoasele se amplifica), apoi multe din
cele ce sint fragile in concretul de multe ori barbar al vietii de zi cu
zi si noapte cu noapte, nefiind ocolite evenimentele istorice,
structuri care, contrar unor opinii estetice, n-ar fi nascatoare de
poezie (ne amintim, cu placere, cum l-a convertit estetic Goga, cu
poezia lui evenimentiala, pe olimpianul Maiorescu). * Intr-un
atare context, ar fi firesc sa desprindem si alte constante ale acestei
poezii, a carei facere si ascundere de ochii lumii dureaza de peste 20
de ani, chiar daca nu pare atit de importanta traditia de la care se
revendica poetul si nici daca versurile si poemele sale sunt, prin
scriitura lor, congruente cu canonul poetic al zilei. Pentru lirismul
lui C. Valer Necula, proba unei critice hirtii de turnesol care sa-i
identifice marca nu este insa atit de grabnica si relevanta, caci
optiunile sale – axiologic vorbind – nu recunosc decit doua tipuri de
poezie: autentica si falsa, id est: kitsch. Probabil la acest mecanism
se referea Blaga atunci cind preciza ca poezia adevarata este aceea care
rezista la o lectura facuta dis-de-dimineata, pe la ora sase. Iar
versurile pe care le comentam acum trec, mai toate, prin aceasta poarta
strimta a judecatii de gust si valoare.
De altfel, pentru ca am amintit pe cel ce a scris Luntrea lui
Caron, trebuie spus ca atitudinea poetului C. Valer Necula este, de
multe ori, blagiana in registrul unei singuratati romantice,
consolatoare si productive, dupa cum, alteori, tot atitudinea sa
imprumuta accente din pamfletul cioranian (vezi ciclul „Cupola de Cer –
boabe de tamiie ridicate fum” sau „Anizocoria – inegalitatea
pupilelor”). E drept ca experientele (nu doar) estetice traite de autor
n-au putut eluda, in arcul de timp a doua decenii, ispita pastisei ca
exercitiu de laborator sau influente venite dinspre zenitul unor spirite
poetice, cum tot asa putem banui sau observa, in acelasi siaj al
travaliului poetic, faliile culturale din care s-a hranit harul
creatorului sau cararile existentiale pe care l-au purtat mintea si
pasii. De la un capat la altul, insa, In asteptarea zorilor de luna
isi tese scenariul in orizontul cautarii si aflarii frumusetii,
adevarului si – odata cu acestea si mai presus de ele – a iubirii, un
pelerinaj facut sub indemnul (obsesie a lui Blaise Pascal) desprins din
Cuvintul care tine Cuvintele: „Nu m-ai cauta daca nu m-ai fi gasit”. Iar
daca versurile sunt (tran)scrise in stil clasic sau cu vesmintele
versului alb, ale sonetului, haikuului sau al altei forme poetice fixe
pare, in ultima instanta, nesemnificativ. Cardinala este substanta
poetica, forta cu care emotiile, sentimentele si atitudinile sunt
sublimate in izbinzi estetice, discursul poetic al lui C. Valer Necula
avind, finalmente, ambitia, ca sa nu spunem orgoliul, de a turna
lichidul reflectiei lirice in potirul formei gnomice. Caci, dupa ce
uzeaza de ea aleatoriu, amintind uneori de aceeasi marca stilistica
cioraniana, aceasta din urma structura, cea a aforismului sau
fragmentului suficient siesi, ajunge sa fie cronotopul sau matrita
ultimelor cicluri de poeme: „Incercanari – noptile”, „Anizocoria
(inegalitatea pupilelor)”.
Frumusetea si adevarul nu sunt, pentru C. Valer Necula, intr-o
„dezbinare fericita”, asa cum spunea Heidegger intr-un comentariu asupra
lecturilor platoniene ale lui Nietzsche, iar iubirea – care, prin
crestinism, a devenit mai puternica si a capatat suprematie in fata
frumosului – are in versurile sale doua valente complementare, cu
energii reciproce de maxima potentare. Mai intii vom intilni frumosul
viului de care este atras, fascinat si tulburat poetul si care, ca si la
Platon, e afin si se contopeste cu iubirea (ca in Phaidros sau alte
dialoguri). Este treapta frumusetii corpului, despre care imaginarul
poetului marturiseste, in episoade confesive ce exprima totdeauna
exultatii erotice, si nu care tin de sexualitate: „Mi-e atit de dor de
tine, / Ca-mi vine uneori / sa-mi sarut miinile / care te-au mingiiat, /
iar alteori buzele / care te-au sarutat” („Aproape poeme”); „Iubito, /
M-as fi vrut aseara nisip / fierbinte / sub picioarele tale” („Aproape
poezii”); pentru ca acelasi frumos sa atinga altitudinea ideii: „Miinile
tale, / ca aripi de abur / peste pleoapele mele. / Rascolindu-le
nesomnul, / Nesomnul ce-a fost lacrima, / Abur de aripa peste inima
ta…”; „Ca o despletire de plingeri, / Ochii tai mi-arunca jar in /
catuia rugaciunii…” („Incercanari”).
Odata cu o atare forma de iubire si prin ea, poezia lui C. Valer
Necula exprima totodata, in toata splendoarea ei omenesti, prea
omenesti, iubirea crestineasca, acea Agape prin care razbate luminoasa
si senina iubirea lui Hristos pentru oameni. Intr-o asemenea stare de
frumusete, imi place, insa, sa vad si sa simt in C. Valer Necula si un
poet de Duminica, unul care scrie stapinit de o convingere comunitara
similara cu a celui ce a meditat la Dimensiunea romaneasca a existentei:
„Dincolo de Dumnezeu, totul e ramas provizoriu in neamul acesta”. De
aici, cred, atitudinea existentiala (si) a preotului-dascal Necula de a
incerca sa ridice rangul ontic al unui spatiu in care, discret si umil,
vietuieste omul s(e)cund, marginal si marginalizat, acel „om de baraca”,
spre a folosi expresia lui Romeo Petrasciuc, poetul cu care a dialogat
nonconformist despre asa-numita indumnezeire a maidanului. Un poet
de Ziua a 7-a si pentru ca versurile autorului – poetul-preot sau
preotul-poet, e acelasi lucru – pot fi duhovnicul cel mai persuasiv
pentru recuperarea sensului religios indeosebi al zilei de Duminica, o
zi despre care C. Necula scrie de o vreme in Sibiu 100% (publicatie
gratuita cu, se pare, cel mai mare tiraj din Rominia), sub o rubrica
frumos intitulata „Cuvintul ortodox de Duminica”.
Organizata deloc intimplator pe sase cicluri, aceasta godotiana
asteptare a zorilor de luna – prin elogiul pe care-l aduce
re-cunoasterii si regasirii noastre in relatia cu Dumnezeu, cu ziua de
Duminica, cu sacrul incuibat in profanul cel de toate zilele – este, in
cele din urma, spovedania sincera (sintagma atinsa cumva de pleonasm,
daca n-am fi in regatul poeziei) a unui spirit poetic in incercarea de-a
trece, fara prihana, hotarul celei de-a opta zi, „ziua cea neinserata”,
ajutat de un crez atit de simplu si pur formulat, intre altii, de Al.
Philippide: „M-atirn de tine, Poezie, / ca un copil de poala mumii, /
Sa trec cu tine puntea humii, / Spre insula de vesnicie”. Ion DUR - See more at: http://www.librariabizantina.ro/in-asteptarea-zorilor-de-luna-versuri.html#sthash.WN7iHrSx.dpuf |