Experiența învățării
Când
trăim o experiență intensă de învățare, aceasta ajunge direct în subconștient,
astfel încât să nu fim nevoiți să o reînvățăm la infinit. In esență, toate
abilitățile noastre, precum mersul și vorbirea, sunt experiențe complexe de
învățare. Cu toate acestea, formulăm în continuare programe suplimentare,
bazate pe informații noi, cu impact asupra noastră.
Sugestia posthipnotică
Când
ne aflăm într-o stare de conștiință modificată și ni se face o sugestie,
aceasta ajunge automat în subconștient. Putem fi într-o asemenea stare
hipnotică în prezența medicilor, a profesorilor sau a oricărei alte per-soane
cu multă putere asupra noastră, făcându-ne să ne simțim neputincioși - fapt
care ne poate duce într-o stare posthipnotică. De aceea este important să luăm
în considerare efectul nocebo: cuvintele rostite de oamenii „cu
autoritate” ne pot ajuta sau ne pot face rău.
Predarea
Ne
aflăm într-o stare sugestibilă și atunci când suntem elevi. Mulți oameni
rezonează cu această stare, deoarece își pot aminti ușor vremurile în care
profesorii le spuneau că „nu-și dădeau suficient silința” sau că erau
„vorbăreți” ori genul acela de elev care „deranjează ora”. Dacă le
adăugăm acestor sugestii și câteva dintre rapoartele primite de la școală,
acelea pe care părinții le citesc cu voce tare, vom avea la un loc experiența
traumatizantă a învățării și a predării.
Modelarea inconștientă
În
primii ani de viață învățăm foarte multe copiindu-ne părinții, și nu făcând
ceea ce ei ne spun. Acest lucru continuă întreaga viață (ne modelăm urmând
exemplul unor vedete sau al unor colegi de serviciu), însă potențialul maxim
este în primii ani de viață, atunci când ne aflăm în starea theta, asemănătoare
cu un burete, când informațiile merg direct în baza de date a subconștientului.
Repetiția
Și
acest lucru e legat de modelare, deoarece, dacă repetăm o acțiune, ea merge
direct în subconștient. Din acest motiv, afirmațiile funcționează o perioadă de
timp. Repetarea unei afirmații o dată sau de două ori nu va avea fiiciun efect
(în afară de a ne face să ne simțim mai bine în clipa respectivă); dar făcând
constant acest lucru, diferite trasee neuronale se vor schimba în creier,
fenomen cunoscut ca neuroplasticitate. |