Întrebări fundamentale
Filosofia îți poate schimba viața
| Filosofia poate fi o formă de terapie spirituală?„Este suferința necesară? Ce este iubirea? Sunteți ghidat de rațiune sau de pasiune? Cum faceți față schimbării?“ Sunt câteva dintre întrebările pe care le formulează Lou Marinoff, având în vedere tocmai esența condiției umane. |
Stocurile se epuizează rapid, rezervă acest produs și hai la
librăria Adevăr Divin din Brașov, Str. Zizinului, nr. 48, pentru a-l prelua personal.
(Unele produse pot avea discount suplimentar în librărie.)
Vei fi contactat(ă) telefonic de un reprezentant divin.ro pentru confirmarea disponibilității, în intervalul Luni-Vineri orele 9:00 - 17:00, deci te rugăm să introduci un număr de telefon corect și actual.
Detalii:
Prima carte a profesorului Lou Marinoff, Înghite Platon, nu Prozac!, făcea apel la înțelepciunea marilor filosofi pentru a soluționa problemele noastre zilnice, punând bazele unei mișcări ce readuce filosofia la ceea ce a fost odată: o știință utilă în toate aspectele vieții. Întrebări fundamentale extinde acest concept: secole întregi de filosofie și literatură ne pot oferi răspunsuri la o serie de întrebări esențiale privind existența modernă. Îndemnându-ne să nu acceptăm victimizarea ca produsul auxiliar al vieții moderne, profesorul Marinoff utilizează studii de caz specifice din experiența sa pentru a demonstra cum ideile formulate de marii gânditori ne pot ajuta să ne definim propria filosofie și, de aici, propria stare de bine. „O carte remarcabilă ce abordează filosofia așa cum trebuie: ca pe un ghid care ne învață cum să trăim.“ • Health and Fitness Magazine |
Cuprins:
Partea 1 1. Boală sau disconfort? Partea a 2-a 2. Cum știți că e corect ceea ce faceți? 3. Sunteți ghidat de rațiune sau de pasiune? 4. Jignirea Înseamnă vătămare? 5. Este suferința necesară? 6. Ce este iubirea? 7. Cooperarea este oare cu putință? 8. Cine poate câștiga „războiul sexelor”? 9. Cine conduce: noi sau mașinile? 10. Sunteți o persoană interesată de spiritualitate? 11. Cum faceți față schimbării? Partea a 3-a 12. Construirea unui adăpost filosofic Partea a 4-a – Resurse suplimentare Anexa 1. Topul ideilor: 99 de gânditori care te pot ajuta în consilierea filosofică Anexa 2. Organizații de practică filosofică Anexa 3. Lista consilierilor de filosofie certificați de APPA Anexa 4. Lecturi suplimentare |
Fragment:
CE E NORMAL? Odinioară, când religia era puternică, iar știința, slabă,
oamenii luau magia drept medicină; acum, când știința este puternică, iar
religia, slabă, oamenii iau medicina drept magie. – THOMAS SZASZ Medicina și diferite alte științe se preocupă de menținerea sănătății, de vindecarea rănilor și de eradicarea bolilor. Ce este o boală? De obicei, este ceva care afectează corpul într-un fel care împiedică buna lui funcționare. Majoritatea oamenilor obișnuiți pot face o listă a bolilor de care au suferit în copilărie, cum ar fi pojarul, oreionul sau vărsatul de vânt, ca să nu mai vorbim de răceala obișnuită. Adulții pot suferi de o întreagă serie de boli și mulți dintre noi cunosc pe cineva care a luptat împotriva cancerului, unei boli de inimă sau Alzheimerului, ca să dăm doar câteva exemple. Cu toții vom muri de ceva, și de cele mai multe ori acest „ceva” se dovedește a fi o boală sau o complicație în urma unei boli. Cu toate acestea, trebuie să remarcăm că ceea ce se numește funcționare normală este în mare parte stabilit de normele sociale, ca și de cele biologice. De exemplu, dacă ai în mod frecvent halucinații – adică dacă vezi sau auzi lucruri pe care nimeni nu le mai vede sau aude – s-ar putea să fii numit psihotic și diagnosticat cu o boală psihică. Pe de altă parte, dacă vezi lucruri pe care nimeni altcineva nu le vede și le transformi în filme sau dacă auzi lucruri pe care nimeni altcineva nu le aude și le convertești în simfonii, atunci poate că ești regizor sau compozitor. Dacă poți să-ți îmblânzești mintea rebelă încât să dai naștere la ceva nemaiauzit de frumos și de profund, s-ar putea să câștigi Premiul Nobel, așa cum s-a întâmplat cu John Nash. Dar poți să halucinezi și într-un alt context social: poate că ai avut o experiență psihedelică normală în anii 1960 sau poate că ești șamanul tribului tău. O concluzie ar fi: chiar și „tulburările psihice” oficiale pot fi considerate normale dacă circumstanțele sociale sunt adecvate. Dar această concluzie e cu două tăișuri. În anumite circumstanțe sociale, multe dintre problemele care de fapt nu sunt deloc boli pot fi „diagnosticate” ca și cum ar fi. Și asta poate să vă pună în dificultate. De exemplu, dacă ai fi denunțat regimul din Uniunea Sovietică din interior, s-ar fi putut întâmpla să fii internat într-un ospiciu psihiatric, și nu într-o închisoare politică. De ce? Pentru că fosta Uniune Sovietică era considerată de Partid un „paradis al proletarilor”. Oricui nu-i convine traiul într-un paradis este în mod evident nebun. Pare logic, dar chiar și când masele numesc iadul sau purgatoriul drept „paradis” în fiecare zi, asta nu face lucrurile să fie astfel. Este clar că practica medicală poate și ea să fie folosită în mod abuziv, ca un mijloc de control social și politic. Un alt exemplu: la sfârșitul secolului al XIX-lea, toți cei care aplicau pentru posturi în administrația din statul New York (printre alte locuri din Statele Unite sau din Anglia) trebuiau să treacă printr-o examinare frenologică. Frenologia pretindea că este o știință care evalua personalitatea oamenilor în funcție de diferite proeminențe ale craniului. O proeminență în spatele urechii stângi însemna că ești un om curajos, iar una în spatele urechii drepte, că ești egoist. O mulțime de alte trăsături de caracter erau astfel cartografiate în funcție de formele craniului. Dar s-a dovedit în cele din urmă că frenologia era o pseudoștiință, iar capacitatea ei de a exercita un control social și politic nu a durat foarte mult, din fericire. Să luăm un alt exemplu: să presupunem că ați avut parte de o experiență negativă care a lăsat o impresie profundă asupra dumneavoastră. Poate că ați fost jefuit, bătut sau abuzat. Poate că ați fost implicat într-un accident grav de mașină, ați fost atacat de un animal periculos, ați luptat în război sau ați fost într-o altfel de situație amenințătoare. Dacă încă vă mai supără un astfel de episod din trecut, s-ar putea să fiți diagnosticat cu TSP (tulburare de stres posttraumatic). Sună impresionant, nu? Dar ce înseamnă mai exact? Înseamnă că vă tulbură ceva din trecut. Cu alte cuvinte, vă tulbură amintirile, sentimentele sau întrebările privitoare la trecut și dorința de a da evenimentului un sens. De când au devenit amintirile simptome ale unei boli care poate fi diagnosticată de doctori și de unii psihologi? Să fie asta cea mai bună explicație de care au fost în stare? Îmi pare rău, dar filosofii sunt în stare de mai mult. Fiecare dintre noi are niște amintiri neplăcute, pe lângă cele plăcute, iar oamenii au nevoie de explicații ceva mai bune în ce privește semnificația lor. Este tulburarea de stres posttraumatic o boală (disease) adevărată? Sau este pur și simplu un disconfort (dis-ease)? Este calificat drept „boală” în DSM – Manualul de Diagnostic și Statistică al Tulburărilor Mentale întocmit de Asociația Americană de Psihiatrie. Odată votat să ajungă în acest manual, devenind „boală”, orice disconfort poate fi diagnosticat de psihiatrii și psihologii clinicieni. Da, bolile din acest manual sunt alese în mod democratic. Ministerul Sănătății pretinde din ce în ce mai mult ca practicienii „curei prin vorbire” să pună diagnostice, în caz contrar serviciile lor nu vor fi acoperite de asigurarea-medicală. Așa că ar face bine să găsească boli, dacă vor să-și câștige existența. Stresul posttraumatic e o boală foarte convenabilă. Acoperă tot trecutul unei persoane. Cu cât înaintezi în vârstă, cu atât cresc șansele să fie ceva în neregulă cu tine. Toată lumea are un trecut și aproape toată lumea regretă că a făcut sau nu a făcut anumite lucruri, și aproape toată lumea poate să evoce evenimente plăcute sau mai puțin plăcute care i s-au întâmplat. În calitate de consilier filosofic, aș spune că cine este deranjat de anumite episoade din trecut resimte un disconfort (dis-ease), dar nu suferă neapărat de o boală (disease). Să tratezi o boală ca și cum ar fi un simplu disconfort e un gen de greșeală, iar să tratezi un disconfort ca și cum ar fi o boală e un alt tip de greșeală. Cum poți face diferența? E greu de făcut, la fel de greu cum este și să definești arta de a trăi bine. Revine în sarcina fiecăruia să judece cu propria minte și să caute genul potrivit de consiliere, în funcție de situație. Cea mai bună îngrijire este îngrijirea adecvată. Cereți sfatul cuiva. Întâlniți-vă cu un medic și asigurați-vă că sunteți în regulă din punct de vedere medical. Consultați un psihiatru, un psiholog, un psihoterapeut, un asistent social sau un consilier filosofic și cereți-le și lor opinia. Și dacă tot sunteți în acest punct, vizitați-vă bunica sau gurul local. Citiți-vă în cărțile de tarot. Dar rețineți un singur lucru: tot Pag. 20 – 23 |