Cartea reprezinta o colectie cuprinzatoare de metode de meditatie si de sfaturi, care au drept scop promovarea unei stari de bunastare în toate aspectele vietii noastre. Textele au fost colectate din sutele de conferinte tinute de Osho cu indivizi de toate vârstele si conditiile sociale, precum si din învataturile scolilor secrete ale cunoasterii spirituale ale marilor traditii precum yoga, taoismul, sufismul, budismul si tantra.
Metodele si tehnicile sunt prezentate simplu, cu titluri care se refera la diferitele griji ale vietii de cuplu sau individuale, la anumite aspecte ale vietii contemporane, precum eliminarea stresului, controlul starilor de spirit si al relatiilor. În afara metodelor propriu-zise, cartea include comentarii suculente, deseori poetice si umoristice, si de cele mai multe ori edificatoare pentru clarificarea chestiunilor respective.
Oamenii au încercat dintotdeauna sa descopere fericirea, de aici si preocuparea lor excesiva pentru corpul fizic. Pentru unii a devenit aproape o obsesie a-si depasi limitele propriului trup, pentru a arata „bine”. Sunt oameni care au atins deja acest obiectiv. Ei au descoperit ca fericirea salasluieste în interiorul lor. Dar nu au cautat-o prin masaje, saune sau exercitii fizice istovitoare, ci prin iubire, meditatie si rugaciune. Au descoperit astfel ca, trupul este templul divinitatii dinlauntrul lor.
„Corpul este lampa, iar Dumnezeu este flacara sa. Lampa este celebrata, dar numai datorita luminii. Daca flacara dispare, cine ar mai putea celebra corpul?" afirma înteleptul indian Osho, în cartea „Farmacie pentru suflet”. Citind cartea, va veti îmbogati cu o colectie de noi metode de meditatie si sfaturi, menite pentru a promova starea de bunastare în toate aspectele vietii. Aceasta colectie este extrasa din sutele de învataturi transmise pe cale orala de catre Osho, oamenilor de diferite vârste si categorii sociale, precum si din învataturile secrete ale scolilor spirituale traditionale de Yoga, Tao, Sufism, Buddhism si Tantra.
Metodele si tehnicile alese sunt prezentate într-un limbaj simplu si prietenos, iar comentariile sunt poetice, pline de umor si întelepciune.
Cartea este utila atât avansatilor în arta meditatiei cât si novicilor aflati în cautarea unei directii în viata.
Fragment din carte
Cuvântul personalitate nu este usor de înteles. El vine de la persona, care înseamna masca. În Grecia Antica, actorii care jucau teatru obisnuiau sa poarte masti; aceste masti erau numite persona – caci sunetul venea din spatele unei masti. Sona înseamna sunet. Publicul nu vedea decât mastile, din spatele carora se auzeau sunetele. Din acest cuvânt, persona, s-a nascut un altul: personalitate.
Orice personalitate este falsa. Indiferent daca este buna sau rea, personalitatea unui sfânt sau a unui pacatos, - ea este falsa. Puteti purta o masca frumoasa sau una urâta nu conteaza. Adevarata dumneavoastra fata este esenta dumneavoastra.
Personalitatea face parte integranta din procesul de crestere. Este ca si cum ai prinde un peste din mare si l-ai arunca pe malul apei: el va sari înapoi în mare. Abia acum îsi va da el seama, pentru prima oara în viata lui, ca a trait în mare. Abia acum îsi va da seama ca: „Marea este lumea mea”. Pâna sa fie prins si aruncat pe mal, el nu s-a gândit nici o clipa la mare. Nu si-a dat seama nici o clipa ca traieste în ea. Ca sa cunosti ceva, trebuie mai întâi sa-l pierzi. Ca sa devii constient de paradis, trebuie mai întâi sa-l pierzi. Abia dupa ce l-ai pierdut si l-ai regasit îti vei putea da seama – pentru prima oara – de frumusetea lui.
A fost necesar ca Adam si Eva sa fie alungati din Gradina Edenului; acest lucru face parte din cresterea naturala. Numai parasind frumoasa Gradina a Edenului va putea Adam sa devina cândva un Christos – sa se întoarca înapoi. Parasirea Edenului de catre Adam este ca si pestele prins si aruncat pe malul apei; Iisus este precum pestele care sare înapoi în apa.
Oamenii primitivi, spre exemplu, au ceva în comun cu copiii mici. Ei sunt frumosi, spontani, naturali, dar absolut inconstienti de ei însisi; ei nu au nici un fel de constiinta de sine. Traiesc fericiti, dar fericirea lor este inconstienta. De aceea, ei trebuie mai întâi sa piarda aceasta fericire, sa devina civilizati, educati, învatati, sa capete o cultura, o civilizatie, o religie, sa îsi piarda întreaga spontaneitate, sa uite complet de esenta lor, pentru ca, într-o buna zi, sa reînceapa sa-si aminteasca de toate acestea. Acest lucru este inevitabil.
Asta este ceea ce se întâmpla astazi cu lumea, iar efectele sunt atât de profunde deoarece este pentru prima oara când umanitatea a devenit cu adevarat civilizata.
Cu cât o tara este mai civilizata, cu atât mai puternica este senzatia de gol. Țarile înapoiate nu cunosc înca aceasta senzatie. Nu a sosit înca timpul pentru ele. Pentru a avea aceasta senzatie de gol interior, de lipsa de semnificatie, de absurd, omul trebuie sa devina mai întâi foarte civilizat.
De aceea, eu sustin întru totul stiinta, caci aceasta ajuta la aruncarea pestelui pe mal. Când se va trezi pe malul fierbinte, pestelui i se va face sete. Înainte nu i-a fost niciodata sete. Pentru prima oara în viata lui, el va simti lipsa oceanului care îl înconjura, raceala lui, apa datatoare de viata. Îsi va da seama ca moare.
Aceasta este situatia în care se afla astazi omul civilizat, omul educat: el simte ca moare. Aceasta senzatie îl îngrijoreaza foarte tare. El doreste sa afle ce este de facut, cum poate intra din nou în oceanul vietii. |