| Despre constelația Freud Adler Jung, cu psihologia lor abisală, nu s a scris 
la noi cu atâta competență…; lucrarea celebră a lui Ludwig Klages, Spiritul 
ca tăgăduitor al sufletului, va fi cunoscută abia prin relatările de aici; 
asupra lui Nietzsche ca „precursor al psihologiei abisale“ nu se scrisese încă 
defel… De câteva ori în cursul lucrării sale, autorul se referă, ca la un 
egal al clasicilor sau al cvasiclasicilor comentați, la Blaga, ajungând chiar 
până la a socoti, în legătură cu problemele inconștientului, că procesul de 
trezire a conștiinței filosofice la reprezentanții orientărilor abisale își 
atinge punctul culminant la Blaga cu a sa „noologie abisală“…
 La fel va 
interesa, prin noutatea și siguranța interpretării ei, încercarea intitulată „O 
superstiție a poporului român în lumina etologiei“. Folclorul și basmele noastre 
pot fi cercetate și altfel decât cu mijloacele etnografiei, mai ales în lumina 
ideilor veacului (inconștient colectiv, arhetip, psihologie abisală, simbolism), 
pe care un Mircea Eliade a știut atât de bine să le prefacă în instrumente de 
cunoaștere și validare a culturilor folclorice. Autorul de față, interpretând cu 
mijloace moderne o superstiție populară, reușește să găsească înțelesuri în 
neînțelesul folcloric.
 • Constantin Noica
 
 Dacă există 
într-adevăr o logică a inimii, cum gândea Pascal, atunci ambivalența afectivă 
este unul dintre capitolele sale importante. Vechii moraliști au înregistrat 
fenomenul cu mult înainte de apariția psihanalizei, dar formulările lor devin pe 
deplin transparente și se îmbogățesc cu sensuri noi abia într-o lectură 
psihanalitică.
 Așa cum reiese din Totem și tabu, Freud a descoperit 
topografia bietajată a ambivalenței afective prin studiul nevrozei obsesionale. 
Excesul de afecțiune față de o persoană apropiată, care se manifestă în această 
disfuncție psihică, trebuie pus pe seama existenței unei dușmănii inconștiente 
inspirate de același obiect uman. […] Ca în atâtea alte cazuri, Freud regăsește 
la oamenii sănătoși ceea ce a descoperit la cei bolnavi.
 • Vasile Dem. 
Zamfirescu
 
 În privința existenței unui instinct al morții, Konrad 
Lorenz, unul dintre părinții etologiei, laureat al premiului Nobel pentru 
cercetările sale, își exprimă în mod categoric dezacordul: „Această ipoteză 
străină biologiei este în ochii etologului nu numai inutilă, ci și falsă“. În 
cartea dedicată istoriei naturale a agresivității, de unde este extras acest 
citat, Lorenz nu mai consideră necesar să argumenteze falsitatea ipotezei 
freudiene, atât de evident i se pare neadevărul ei. Și totuși, de ce mor 
organismele vii, cum se explică faptul incontestabil că îmbătrânirea și moartea 
exemplarelor unei specii se produc în urma acțiunii unor cauze 
interne?
 • Vasile Dem. Zamfirescu
 |