| Viața înseamnă o serie de probleme. Vrem să suspinăm din cauza lor sau vrem
să le rezolvăm? Vrem să-i învățăm și pe copiii noștri să le rezolve?   Disciplina reprezintă setul fundamental de instrumente cerut pentru a
soluționa problema vieții. Fără disciplină nu putem soluționa  nimic. 
Printr-o  disciplină  parțială 
putem  rezolva  doar unele probleme. Cu o disciplină totală
putem soluționa toate problemele.   Viața  este  dificilă 
pentru  că  procesul 
de  a  te 
confrunta  cu  probleme și de a le soluționa este unul
dureros. Problemele, în  funcție  de 
natura  lor,  deșteaptă 
în  noi  frustrare, 
mâhni-re, tristețe, singurătate, vină, regret, mânie, frică, anxietate,
chin sau disperare. Acestea sunt sentimente inconfortabile, deseori foarte
inconfortabile, la fel de dureroase ca o durere fizică, egalând uneori cele mai
rele dureri fizice. Într-adevăr, acest 
lucru  se  întâmplă 
din  cauza  durerii 
pe  care  o 
simțim  atunci când evenimentele
sau conflictele pe care le trăim se transformă 
în  probleme.  Și 
pentru  că  viața 
posedă  o  serie 
nesfârșită de probleme, ea este totdeauna dificilă și plină de durere –
ca și de bucurie, de altfel.   Totuși,  abia  în 
acest  întreg  proces 
de  confruntare  cu  problemele  și 
de  soluționare  a  lor  viața 
își  găsește  sensul. 
Problemele  sunt  tăietura 
ce  face  distincția 
dintre  succes  și 
eșec.  Ele  ne 
provoacă  curajul  și 
înțelepciunea;  într-adevăr,  problemele sunt cele ce creează curajul și
înțelepciunea. Din cauza 
problemelor  pe  care 
le  avem,  creștem 
din  punct  de 
vedere  mental  și 
spiritual.  Când  dorim 
să  încurajăm  dezvoltarea 
spiritului  uman,  noi 
provocăm  și  încurajăm 
capacitatea  umană  de 
a  soluționa  probleme, 
exact  așa  cum 
în  mod deliberat le dăm copiilor
la școală probleme de rezolvat. 
Prin  durerea  pe 
care  o  suferim, 
rezolvând  și  confruntându-ne cu probleme, învățăm. Așa cum
spunea Benjamin Franklin: 
„Lucrurile  care  dor 
instruiesc.“  Din  acest 
motiv, oamenii  înțelepți  învață 
să  nu  se 
teamă  de  probleme, 
ci  să  le spună bun venit și astfel să spună bun
venit durerii aduse de probleme.   Mulți dintre noi nu sunt atât de înțelepți. Temându-ne de durerea
implicată, aproape toți, într-o măsură mai mare sau mai  mică, 
încercăm  să  evităm 
problemele.  Le  amânăm 
în  speranța  că 
vor  dispărea.  Le 
ignorăm,  le  uităm, 
pretindem  că nu există. Luăm
chiar medicamente care să ne ajute să le ignorăm, încercând ca prin amorțirea
noastră față de dureri să  uităm  problemele 
care  le  cauzează. 
Mai  degrabă  încercăm să ocolim problemele decât să le
înfruntăm. Încercăm să fugim de ele, în loc să suferim trecând prin ele.   Această tendință de a evita problemele și suferințele inerente lor  reprezintă 
baza  oricărei  boli 
mintale  umane.  Pentru 
că  mulți dintre noi au această
tendință într-un grad mai mare sau 
mai  mic,  mulți 
dintre  noi  sunt 
bolnavi  mintal  într-un 
grad mai mare sau mai mic, lipsiți, adică, de o sănătate mentală  completă. 
Unii  dintre  noi 
sunt  în  stare 
să  facă  ocoluri 
extraordinare pentru a evita problemele și suferința pe care ele o
cauzează și să depășească mult limita a ceea ce este în mod clar bine și
rațional, în încercarea de a găsi o cale mai ușoară  de 
ieșire,  construind  cele 
mai  elaborate  fantezii 
în  care  să 
trăiască,  uneori  excluzând 
total  realitatea.  Sau 
așa  cum spune succint și elegant
Carl Jung: „Nevroza este totdeauna un substitut pentru o suferință legitimă.“   Dar substitutul însuși ajunge în cele din urmă mai dureros decât  suferința 
legitimă  pe  care 
el  ar  fi 
trebuit  să  o 
evite.  Nevroza devine ea însăși
cea mai mare problemă. |