3806 produse pe stoc
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
DescriereSă sperăm că epoca noastră, printr-o studiere obiectivă a textelor și fără să absolutizeze principii filosofice străine de Revelație, îl va aprecia cum se cuvine pe marele teolog al isihasmului. Fără să ignorăm caracterul uneori incomplet al concluziilor sale, fără să ne legăm de formule cărora nici măcar autorul lor nu le acorda o valoare absolută, vom afla într-adevăr în gândirea sa luată în ansamblu un răspuns constructiv provocării pe care timpurile moderne o adresează creștinismului: o teologie personalistă și existențială și o spiritualitate care, eliberată de spiritualismul platonic, îl integrează pe om în totalitatea sa în viața cea nouă. JOHN MEYENDORFF
Introducerea lui John Meyendorff despre Sf. Grigorie Palama este fără îndoială prima tratare științifică amplă atât din punct de vedere istoric, cât și teologic. Studiul teologului grec Gregorios Papamichael a fost prima încercare mai îndrăzneață de a scrie despre Palama, dar folosirea limitată a surselor primare și ipoteza nefundamentată conform căreia Varlaam de Calabria fusese trimis special de Roma pentru a denigra Athosul și metoda de rugăciunea isihastă i-au limitat impactul. Aceasta mă determină să plasez începutul primei etape a studiilor palamite în teologia ortodoxă modernă din 1936, când ieromonahul rus atonit Basil Krivoshein a publicat un strălucit studiu despre spiritualitatea și teologia Sf. Grigorie Palama. Acest studiu rămâne, până astăzi, una dintre cele mai bune prezentări ale teologiei Sf. Grigorie Palama despre distincția dintre ființa divină și energiile divine necreate. Krivoshein începe prin a clarifica baza ascetico-gnoseologică" a învățăturii lui Palama: mai înainte de a-L cunoaște pe Dumnezeu, omul trebuie să se curețe de patimi. Odată despătimit, lumina dumnezeiască necreată se sălășluiește în rugător, învățându-1 despre tainele dumnezeiești. Dar această cunoaștere, supranaturală întrucât este darul harului dumnezeiesc necreat, nu exclude apofatismul veșnic al ființei divine: aceasta nu va fi cunoscută niciodată de om, nici în viața aceasta, nici în cealaltă. Din Dumnezeu nu putem cunoaște decât lucrările sale, energiile care izvorăsc din fiinta divină și se pot comunica omului. In acest sens, afirmă Krivoshein, doctrina lui Palama este în perfect acord cu învățătura Părinților Capadocieni, a sfinților Dionisie Areopagitul, Maxim Mărturisitorul, Simeon Noul Teolog. Metoda de rugăciune isihastă este un drum către această iluminare și are rădăcini care se întind înapoi în timp până in epoca patristică. Varlaam de Calabria, din cauza unei formări teologice în mediul latin catolic, nu a putut înțelege corect învățătura despre apofatismul ființei divine (ca diferit de via negativa, o metodă rațională în fond) și despre harul divin necreat. In acest punct al studiului, Krivoshein începe să apere, cu multă competență teologică, corectitudinea distincției dintre ființa divină și energiile divine necreate
CaracteristiciNumărul de pagini: 616Formatul în cm. (l x L): 14,5 x 21,5I.S.B.N.: 978-606-579-806-9Traducerea din limba franceză: Măriuca Alexandrescu, Adrian AlexandrescuTitlul original: Introduction à l`etude de Grégoire PalamasCoperta: cartonată A apărut în: 2014-06 |
Fii primul care își spune opinia! |
|
|
|
|
|
|
|
|
 | Blaze Fața întunecată a lui Stephen King. |
|
 | Cele mai noi 1 articole la colecția Byzantivm |  | |
|
|
Cele mai noi cărți ADEVĂR DIVIN
|
Noutăți pe site
|
Retipăriri
| |
|
 |
|
 |
|