pag. 162
Adolescenții trebuie, de asemenea, să fie conștienți de obiectivele lor. Uneori, când sunt întrebați ce țeluri au, adolescenții răspund: "Nu știu", "Nu am" sau "Nu-ți face griji", dar, desigur, acestea nu sunt răspunsuri de natură să ne liniștească. Încercați să le arătați că, fixîndu-și un scop, au mai multe șanse de a realiza ceva, de preferat ceva important pentru ei. Așa cum am observat mai devreme, obiectivele lor sunt o cale de a obține apreciere, apartenență, competență și încredere de a-și aduce contribuția. Unii adolescenți refuză să își fixeze obiective, pentru că se așteaptă să înregistreze eșecuri orice ar face. Uneori trebuie să abordați direct această problemă, iar apoi să fixați un obiectiv minor, pentru a da un mic impuls acestui proces. De exemplu, un adolescent aflat în ultimul an de liceu poate amâna examenul de admitere la facultate, pentru că se teme că va fi respins. În acest caz, ar trebui să completați dumneavoastră formularul de înscriere și să scrieți eseurile în locul lor... Glumeam. Ar trebui să angajați pe cineva să facă asta în locul lor... Iar glumeam. (Ceea ce nu e amuzant deloc e că unii părinți chiar fac asta.) De fapt, vă sugerăm să-i întrebați ce puteți face ca să-i ajutați sau să îi încurajați să aleagă o parte din tot ceea ce au de făcut și să o finalizeze până la sfârșitul săptămânii respective. Nu trebuie să completeze întregul formular, ci doar să identifice o porțiune pe care cred că o pot finaliza până duminică. Este de preferat să-i ajutați să-și fixeze un obiectiv minor, dar realizabil, decât să-i bateți la cap sau să-i amenințați. Odată ce au reușit să realizeze ceva tangibil, ei vor prinde gustul succesului și vor vedea că sarcina pe care o au de îndeplinit nu este imposibilă. După fixarea obiectivelor urmează "analiza lucrurilor care trebuie făcute" sau formularea opțiunilor existente pentru atingerea acelor scopuri. Din nou, acest lucru este valabil atât pentru adolescenți, cât și pentru părinți. Vă sfătuim, și vă sfătuim să-i îndrumați și pe adolescenți să se gândească în mod creator la nenumăratele lucruri pe care... |