PARTEA III VIBHUTI PADA
În acest al treilea capitol, Patanjali vorbește despre
proprietățile științei yoga și despre arta integrării (samyama) prin
concentrare, meditație și resorbție profundă.
Pe parcursul călătoriei interioare, puterile sau aptitudinile
(vibhuti) supranaturale apar în mod natural yoghinului care și-a integrat în
totalitate corpul, mintea și sufletul. Dar, datorită faptului că există
pericolul să se lase vrăjit și sedus de aceste puteri, aspirantul are obligația
să-și continue neabătut sadhana până la starea de kaivalya, punctul culminant
al existenței indivizibile.
Primul capitol {samadhi pada) a fost adresat ființelor evoluate și
practicii pe care acestea trebuie să o realizeze pentru atingerea samadhi-ului
fără sămânță. Sadhana pada ne-a dezvăluit căutarea exterioară (bahiranga
sadhana), prin care practicanții învață să-și păstreze echilibrul mental și
liniștea interioară în orice condiții. Vibhuti pada ne dezvăluie călătoria
interioară {antaranga sadhana), constituită din concentrare (dharana), meditație
(dhyana) și samadhi (resorbție totală). Pentru a arăta legătura indisolubilă
dintre acestea trei, Patanjali a creat expresia samyama yoga. Samyama explică
disciplinele necesare pentru a trăi natural și spontan în grația yoga, precum
și cele de obținere a puterilor supranaturale, sau siddhi.
Ideea de puteri supranaturale poate prezenta o problemă pentru
cititorul din zilele noastre care, probabil, are înclinații mai mult
științifice și raționale, decât spirituale. Însă dacă avem tendința să nu
credem în ele și să le considerăm o fantezie care a supraviețuit unei culturi
antice plină de mituri și superstiții, atunci vom avea serioase îndoieli și în
privința veridicității vorbelor lui Patanjali din celelalte capitole.
Pentru a ne lămuri în privința acestui subiect, nu trebuie să
subestimăm subtilitatea intențiilor lui Patanjali, deoarece sutrele sale sunt
revelatoare pentru fiecare dintre noi, indiferent de nivelul de evoluție
spirituală și indiferent de perioada în care trăim. Nimic din ce ne spune Patanjali
nu este impropriu. |