3469 produse pe stoc
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
Miracolul conștientizării Introducere în practica meditației |  » Coperta | În acest ghid frumos și lucid, maestrul Zen Thich Nhat Hanh ne oferă anecdote delicate și exerciții practice ca mijloace de a învăța deprinderile conștientizării să fii treaz și pe deplin conștient. De la spălatul vaselor la felul în care răspundem la telefon sau curățăm o portocală de coajă, el ne reamintește că fiecare moment cuprinde în sine o ocazie de a lucra pentru o mai bună cunoaștere de sine și pentru pace sufletească.
| Afișat de 24055 ori. |
| Preț raft: | 18.00 RON | |
Reducere: | 20% | Preț site: | 14.40 RON
* | |
Contact
|
Descriere
Disciplina esențială
Ieri
Allen a venit în vizită cu fiul său Joey. Joey a crescut atât de repede! Are
deja șapte
ani și
vorbește
fluent în franceză și
în engleză. Folosește
chiar puține
expresii argotice pe care le-a prins de pe stradă. Creșterea copiilor
aici este foarte diferită de felul în care noi ne creștem copiii
acasă. Aici părinții
cred că libertatea este necesară pentru dezvoltarea unui copil. În timpul
celor două ore în care Allen și eu discutam, Allen a trebuit să stea
cu ochii pe Joey. Acesta se juca, sporovăia și ne
întrerupea, făcând imposibilă o conversație adevărată. Eu i-am dat mai multe
cărți
ilustrate pentru copii, dar s-a uitat puțin la ele și le-a aruncat
deoparte, întrerupându-ne din nou discuția. Joey avea permanent nevoie de atenția celor mari.
Mai
târziu, Joey și-a
pus haina și
a ieșit
afară să se joace cu un copil din vecini. L-am întrebat pe Allen: Ți se pare ușoară viața de familie?
Allen nu mi-a răspuns direct. Mi-a spus că, în ultimele câteva săptămâni, de
când se născuse Ana, el era capabil să doarmă oricât de mult. În timpul nopții, Sue îl
trezește
fiindcă este și
ea obosită - și
îi cere să vadă dacă Ana respiră normal. Mă scol și mă uit la
copil, iar apoi mă întorc și adorm din nou. Uneori ritualul se
petrece de două sau trei ori pe noapte.
E
mai ușoară
viața
de familie decât cea de burlac?, l-am întrebat eu. Allen nu mi-a răspuns
direct. Dar am înțeles.
I-am pus o altă întrebare: Mulți spun că, dacă ai o familie, te simți mai puțin singur și ești mai în
siguranță.
Este adevărat? Allen a dat din cap aprobator și a mormăit
ceva cu voce joasă. Dar eu am înțeles.
Apoi
Allen a spus: Am descoperit o cale de a avea mai mult timp. În trecut, obișnuiam să
consider că timpul meu era împărțit în mai multe părți. O parte o
rezervam pentru Joey, altă parte era pentru Sue, altă parte însemna ajutorul
pentru creșterea
Anei și
alta pentru treburile casei. Timpul care mai rămânea socoteam că este al meu.
Puteam să citesc, să scriu, să fac cercetări, să merg la plimbare.
Dar
acum, încerc să nu îmi mai împart timpul. Consider că timpul petrecut cu Joey și cu Sue este
tot timpul meu. Când îl ajut pe Joey să-și facă temele, încerc să găsesc căi de
a vedea timpul lui ca fiind propriul meu timp. Parcurgem lecția împreună,
îi împărtășesc
prezența
și caut să fiu
interesat de ceea ce facem în acel timp. Timpul rezervat lui devine timpul meu.
Același
lucru se întâmplă în cazul lui Sue. Cel mai remarcabil lucru este că acum am un
timp nelimitat pentru mine însumi!
Allen
zâmbea în timp ce vorbea. Eram surprins. Știam că Allen nu învățase asta din
lectura vreunei cărți.
Era ceva ce descoperise el însuși în viața lui de zi cu
zi.
Spălatul
vaselor de dragul spălării vasele
Cu
treizeci de ani în urmă, când era încă un novice la Pagoda Tu Hieu, îmi era
greu să consider că spălatul vaselor era o sarcină plăcută. În timpul sezonului
ploios, când toți
călugării se întorceau la mănăstire, doi novici găteau și spălau
vasele pentru mai mult de o sută de călugări, uneori. Nu exista săpun sau
detergent. Aveam doar cenușă, tărâțe de orez și de cocos și asta era
totul. Curățarea
unei grămezi de farfurii era o sarcină dificilă, mai ales iarna, când apa era
aproape înghețată.
Atunci trebuia să încălzim un vas mare cu apă înainte de a ne apuca să spălăm
toate vasele. În zilele noastre, avem bucătării echipate cu detergent lichid,
bureți
speciali pentru spălat și
chiar apă caldă curentă, ceea ce face ca lucrurile să fie mult mai ușoare și mai plăcute.
Acum este mai ușor
să te bucuri de spălatul vaselor. Oricine le poate spăla repede, după care se
poate așeza
să savureze o ceașcă
de cafea. Pot să mă gândesc la o mașină de spălat rufe, deși eu îmi spăl
lucrurile mele manual, dar o mașină de spălat vase ar fi puțin cam prea
mult!
În
timp ce spălăm vasele, ar trebui să doar să spălăm vasele, ceea ce înseamnă că
ar trebui să conștientizăm
deplin faptul că spălăm vasele. La prima vedere, ar putea să pară ceva
prostesc. De ce să dai atât de multă importanță unui lucru
mărunt? Dar aici este esența. Faptul că stau și spăl acele
farfurii și
vase este o realitate minunată. Sunt pe deplin eu însumi, urmărindu-mi respirația, conștient de
prezența
mea, de gândurile și
acțiunile
mele. Nu mai pot să fiu aruncat la întâmplare ca o sticlă dusă de valuri de
colo acolo.
Ceașca
din mâini
În
Statele Unite, am un prieten apropiat care se numește Jim Forest.
Când l-am întâlnit prima dată, cu opt ani în urmă, el lucra la Frăția Catolică
pentru Pace. Iarna trecută, Jim a venit în vizită. De obicei, eu spăl vasele
după terminarea mesei de seară. Într-o seară, Jim m-a întrebat dacă putea să
spele el vasele. Eu i-am spus: Te rog, însă dacă speli vasele, trebuie să știu cum să le
speli. Există două moduri de a spăla vasele. Primul este să speli vasele
pentru a avea farfurii și
vase curate și
al doilea este să speli vasele pentru plăcerea de a spăla vasele. Jim a fost
încântat și
a spus: Eu aleg al doilea mod să spăl vasele pentru plăcerea de a spăla
vasele. Din acel moment, Jim știa cum să spele vasele. I-am
transferat lui responsabilitatea pentru întreaga săptămână.
Dacă
în timp ce spălăm vasele, ne gândim doar la ceașca de ceai
care ne așteaptă,
grăbindu-ne să terminăm vasele ca și cum ar fi ceva plictisitor, atunci
nu spălăm vasele pentru plăcerea de a spăla vasele. Ba mai mult, nu suntem
vii în timp ce spălăm vasele. De fapt, suntem complet incapabili să înțelegem
miracolul vieții
în timp ce stăm în fața
chiuvetei pline cu vase. Dacă nu putem spăla vasele, sunt șanse să nu
putem nici să ne bem ceaiul. În timp ce bem ceașca de ceai,
vom fi cu gândul la alte lucruri, abia conștientizând ceașca pe care o ținem în mâini.
Astfel suntem sorbiți
de viitor și
nu mai suntem capabili să trăim cu adevărat o clipă din viața noastră.
Să mâncăm o
mandarină
Îmi
amintesc că, în urmă cu mai mulți ani, când Jim și cu mine
călătoream pentru prima dată împreună în Statele Unite, ne-am așezat sub un
copac și
am împărțit
o mandarină. El a început să vorbească despre ce urma să facem în viitor. De
câte ori ne gândeam la un proiect ce părea atractiv sau inspirator, Jim se
cufunda atât de mult în el, încât uita pur și simplu ce
făcea în acel moment. A băgat o bucată de mandarină în gură și, înainte de
a începe să o mestece, avea pregătită o altă felie pe care să o introducă în
gură. Aproape că nu conștientiza
că mănâncă o mandarină. I-am spus: Trebuie să mănânci bucata de mandarină pe
care o ai deja în gură. Jim a fost surprins să conștientizeze
ceea ce făcea.
Era
ca și
cum nu ar fi mâncat deloc mandarina. Dacă mânca ceva, mânca planurile sale de
viitor.
O
mandarină are felii. Dacă putem mânca doar o felie, putem probabil să mâncăm
întreaga mandarină. Dar dacă nu putem mânca o singură felie, nu putem mânca
mandarina. Jim a înțeles.
A lăsat încet mâinile în jos și apoi și-a focalizat
atenția
asupra feliei pe care o avea deja în gură. A mestecat-o complet înainte de a
lua o altă felie.
Mai
târziu, când Jim a fost întemnițat pentru activități împotriva
războiului, eu eram îngrijorat de modul în care va suportă detenția și i-am trimis
o scrisoare foarte scurtă: Îți mai amintești mandarina
pe care am împărțit-o
când eram împreună? Detenția ta este ca o mandarină. Mănânc-o și fii una cu
ea. Mâine nu va mai fi.
Disciplina
esențială
Cu
mai mult de treizeci de ani în urmă, când am intrat pentru prima dată în
mănăstire, călugării mi-au dat o cărticică intitulată: Disciplina esențială pentru
fiecare zi, scrisă de călugărul buddist Doc The de la pagoda Bao Son, și mi-au spus
să o învăț
pe dinafară. Era o carte subțire. Nu avea mai mult de 40 de pagini,
dar cuprindea toate gândurile pe care Doc The le folosea pentru a-și trezi mintea
și pentru a și-o păstra
treazp în timp ce îndeplinea orice sarcină. Când se trezea dimineața, primul său
gând era: Tocmai m-am trezit. Sper ca fiecare persoană să atingă conștientizarea deplină
și să vadă
foarte limpede. Când se spăla pe mâini, își folosea
gândurile pentru a intra în starea de conștientizare: În timp ce-mi spăl
mâinile, sper ca fiecare persoană să aibă mâinile curate pentru a primi
realitatea. Cartea era alcătuită în întregime din astfel de propoziții. Scopul lor
era să-l ajute pe practicantul începător să preia controlul propriei conștiințe. Maestrul
Zen Doc The ne-a ajutat pe noi toți novicii să practicăm, într-un mod
relativ ușor,
învățăturile
din Sutra Conștientizării.
De fiecare dată când ne îmbrăcăm sutana, spălăm vasele, ne ducem la baie,
strângem patul, cărăm găleți cu apă sau ne spălăm pe dinți, putem
folosi unul din gândurile din carte pentru a conștientiza
deplin ceea ce facem.
Sutra
Conștientizării spune:
Când merge, practicantul trebuie să fie conștient că
merge. Când este așezat,
trebuie să conștientizeze
că e așezat.
Când stă întins, trebuie să conștientizeze că stă întins
Indiferent
de poziția
corpului, practicantul trebuie să fie conștient de acea poziție. Făcând
asta, practicantul trăiește direct și constant conștientizarea
corpului său
Conștientizarea
pozițiilor
corpului nu este totuși
suficientă. Noi trebuie să conștientizăm fiecare respirație, fiecare mișcare, fiecare
gând, fiecare senzație
sau sentiment, tot ce are relație cu ființa noastră.
Dar
care este scopul învățăturilor
din această Sutra? Unde trăim pentru a avea timp să practicăm o asemenea conștientizare?
Dacă ne petrecem toată ziua practicând conștientizarea,
cum vom mai avea destul timp să facem tot ce trebuie făcut pentru a schimba și pentru a
construi o societate alternativă? Cum reușește Allen să
lucreze, să-l ajute pe Joey la lecții, să ducă la spălat scutecele Anei și să practice
conștientizarea
în același
timp?
CaracteristiciNumărul de pagini: 136Formatul în cm. (l x L x g): 13 x 20 x 0.8I.S.B.N.: 978-606-756-013-8Traducerea din limba engleză: prof. dr. Mihai PopescuTitlul original: The Miracle of Mindfulness: An Introduction to the Practice of Meditation A apărut în: 2016-11 |
Fii primul care își spune opinia! |
|
|
 | Arta magică a durutului în cot Ce poți face pentru a nu-ți mai pierde timpul pe care nu îl ai cu oameni pe care nu îi suporți, făcând lucruri pe care nu dorești să le faci |
|
|
|
|
|
|
|
 | Medium medical Secretele din spatele bolilor cronice și misterioase și cum te poți vindeca în sfârșit |
|
|
|
 | Arta magică a durutului în cot Ce poți face pentru a nu-ți mai pierde timpul pe care nu îl ai cu oameni pe care nu îi suporți, făcând lucruri pe care nu dorești să le faci |
|
 | Cum să nu mori Descoperă alimentele dovedite științific că previn și inversează boala |
|
|
|
|
|
|
 | Arta magică a durutului în cot Ce poți face pentru a nu-ți mai pierde timpul pe care nu îl ai cu oameni pe care nu îi suporți, făcând lucruri pe care nu dorești să le faci |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele mai noi cărți ADEVĂR DIVIN
|
Noutăți pe site
|
Retipăriri
| |
|
 |
|
 |
|