Plăcerea și durerea (vol. 1)
Ce este plăcerea și ce este durerea? Care sunt rădăcinile lor? Care este semnificația lor pentru existență? De ce lucrurile stau așa și nu altfel? |
Detalii:
14.00
RON
Ce este plăcerea și ce este durerea? Care sunt rădăcinile lor? Care este semnificația lor pentru existență? De ce lucrurile stau așa și nu altfel? |
14.00 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Dacă cineva și-ar îndrepta puțin atenția spre această cumpănă a plăcerii –
durerii, cercetând lucrurile pentru a vedea cum stau, îi vor răsări în minte cu
putere anumite întrebări, care cer un răspuns imediat. Iată câteva dintre ele: Ce este plăcerea și ce este durerea ? Care sunt rădăcinile lor? Care este semnificația lor pentru existență? De ce lucrurile stau așa și nu altfel? Cum se explică apariția lor simultană, dar contradictorie, în desfășurarea existenței? De ce nu poate prima (plăcerea) să o desființeze pe cea de a doua (durerea), încât trecerea vremelnică a omului prin lumea aceasta să nu fie definită în primul rând de „durere, întristare și suspin” ? Cine va putea da un răspuns responsabil la toate acestea, în așa fel încât să fie și acceptat și capabil de a fi trăit? Acestea și alte întrebări asemănătoare sunt puse sau pot ajunge să fie puse de omul care conștientizează mai profund rolul pe care îl joacă în propria sa viață plăcerea și durerea. Desigur aceste întrebări nu au un caracter academic sau teoretic, ajungând să constituie obiectul interesului anumit filosofi, care, poate, neavând altceva mai serios de făcut, creează probleme pentru a le mai trece timpul. întrebările acestea - și toate cele asemenea lor sunt arzătoare și deosebit de vii pentru fiecare om care „vrea să înțeleagă de unde și în ce scop și încotro am fost creați să fim călăuziți prin cele văzute”, ca să folosim limbajul unuia dintre teologii și învățații cei mai mari ai Ortodoxiei, Maxim Mărturisitorul. Nu au lipsit, desigur, încercările cugetării omenești curate și sincere, fie la modul simplu, fie în mod sistematic, științifico-filosofic, pentru a înțelege cumpăna plăcere - durere și eventual felul în care ne putem raporta la ea, în cazul preocupării de latura practică a problemei. Nu ne sunt, de asemenea, străine acele sisteme teoretice și practice din istoria umanității, din cele mai vechi timpuri până în prezent, care au încercat să cugete și să acționeze împotriva cumpenei în discuție și a celor doi poli constitutivi ei, în jurul cărora gravitează existența umană. |
Cuvânt înainte Introducere PARTEA ÎNTÂI. CÃDEREA SAU ÎNTOARCEREA SPRE CELE DE JOS Capitolul întâi. Cercetare teologică asupra plăcerii și durerii l. Crearea omului și căderea lui din viețuirea și responsabilitatea lui originară II. Omul, robul cumpenei plăcere - durere Capitolul al doilea. Plăcerea I. Ce este plăcerea? II. Dorința și plăcerea III. Trăsăturile negative ale plăcerii simțurilor a) Fără chip b) Nesocotită/irațională c) Supusă grabnic veștejirii IV. Consecințele înrobirii în fața plăcerii simțurilor V. Plăcerea inteligibilă sau duhovnicească Capitolul al treilea. Durerea I. Durerea - fațeta negativă a plăcerii II. Ce este durerea? III. Caracterul ambivalent al durerii IV. Moartea, expresia ultimă a durerii PARTEA A DOUA. PUTERILE SUFLETEȘTI, INSTRUMENTE ALE PLÃCERII Capitolul întâi. Simțurile I. Abaterea lui Adam și denaturarea simțurilor II. Prioritatea simțurilor asupra minții III. Ușurința înșelării omului de către simțuri și cele simțite IV. Legătura pătimașă lumea exterioară - patima V. Elementele constitutive ale patimii VI. împătimirea prin simțuri ca stare a sufletului VII. Reducerea omului prin simțuri doar la carnalitate Capitolul al doilea. Pofta sau partea „poftitoare a sufletului“ I. Pofta nu a existat la omul originar II. Pofta - puterea irațională a omului III. Elanul dat de pofta irațională IV. Cele trei aspecte ale poftei V. Patimile poftei Capitolul al treilea. Iuțimea sau partea „irascibilă a sufletului“ I. Caracterul primordial al iuțimii II. Lucrarea iuțimii III. Iuțimea ca pricină responsabilă pentru apariția patimilor Capitolul al patrulea. Închipuirea/imaginația II. închipuirea și cugetarea/reflecția. Patologia închipuirii III. închipuirea și simțurile IV. închipuirea și plăcerea Capitolul al cincilea. Mintea I. Mintea și trăsăturile ei II. Rațiunea minții III. Lucrarea minții IV. „Așezările” sau stările minții V. Mintea și simțurile VI. Iraționalitatea patimii - stricăciunea/coruperea minții Capitolul al șaselea. Rolul celui viclean I. De ce lucrează diavolul împotriva omului II. Plăcerea folosită de diavol ca momeală III. Diavolul își exercită influența prin mijlocirea simțurilor trupului IV. Ispitele demonice PARTEA A TREIA. RESTAURAREA SAU INTOARCEREA SPRE CELE DE SUS Capitolul întâi. Întruparea Cuvântului lui Dumnezeu și cumpăna plăcere-durere I.Neputința omului de a se elibera din cumpăna plăcere - durere II.Domnul întrupat dezice cumpăna plăcere - durere III.înțelepciunea, dreptatea și puterea lui Dumnezeu dau inteles celor de neînțeles Capitolul al doilea. Asceza I. Asceza - lucrarea sinergică a omului întru restaurarea sau „întoarcerea” sa II. Ce este asceza? III. Caracterul pozitiv al ascezei IV.Osteneala ascezei V. împotrivirea simțurilor VI. împotrivirea obișnuințelor VII. Asceza ca „mortificare/omorâre dătătoare de viață” VIII. Asceza ca „dorire a celor mai bune” și mișcare iubitoare a „dorului dumnezeiesc” și ca „împreună-pătimire Capitolul al treilea. Încercările și necazurile In loc de încheiere Referințe bibliografice A. Texte din Sfinții Părinți B. Lucrări teologice |
Sugestie: Rotiți telefonul pentru a vedea mai multe detalii