4029 produse pe stoc
 |
|
 |
 |
|
 |
 |
|
 |
|
 |
|
 |
|
Decus in Labore. Hiram tălmăcind calfei |  » Coperta | În cursul procesului inițiatic, valoarea formativă a stadiului de calfă este esențială, deoarece acesta presupune organic ideea de asociere, în sensul unei
tovărășii de muncă, în care colectivitatea e unită prin comuniunea întru starea de spirit. Guvernată de numărul 5, calfa devine o pentagramă vie!...
Gelu
Voican Voiculescu | Afișat de 21863 ori. |
 | Preț raft: | 26.00 RON | |
Reducere: | 15% | Preț site: | 22.10 RON
* |
Momentan indisponibil(ă)!
În prezent nu cunoaștem dacă și când acest produs va fi în stocul nostru.
Puteți însă să faceți precomandă și astfel veți fi anunțat(ă) atunci când acesta devine disponibil.
Pentru aceasta trebuie să fiți autentificat(ă).
| |
Contact
|
III. DIALOG ÎNTRE MAESTRUL Z SI COMPANIONUL A
1.
Companionul
A: Titlul primei
noastre cărți l-am ales eu, pentru că era vorba despre început, inițiere, dar
și despre a o lua de la capăt de fiecare dată. Te-aș ruga, așadar, Drept
Respectabile, să ne explici, acum la început de drum, cel de-al doilea titlu, acesta
pe care l-ai ales dumneata, «Decus in labore».
Maestrul
Z: Cu referire strictă la titlul ales va trebui să-ți mărturisesc
faptul că, inițial, m-am gândit să intitulăm cartea noastră Ora et labora. Această expresie vine din
timpurile străvechi când călugării creștini (casta sacerdotală a Brahman-ilor, ca să păstrăm legătura cu terminologia
utilizată de Guenon) se amestecau printre cavaleri (casta regală, Kshatriya) și luptau, cot la cot cu
aceștia, pentru aceleași idealuri mai mult sau mai puțin explicite. Îndemnul
este cumva de sorginte catolică (benedictină, pare-mi-se) și a fost utilizat inclusiv
în Masonerie dar și, atenție, în ortodoxismul nostru răsăritean.
În
ritualul masonic ni se spune, la un moment dat, că ...munca unui francmason
nu se termină niciodată! Prin această formulare se sugerează că reușita
integrală (plenitudinea, realizarea spirituală, perfecțiunea, desăvârșirea) presupune
efort constant, asiduitate și credință neclintită bazată pe o cunoaștere care
diferă radical de cea la care are acces omul de rând. Companionul are nevoie să
fie îndemnat să se roage și să muncească necontenit, mai ales că el este cel chemat
să transpună în fapt Opera magna. Nu este vorba aici despre rugăciunea
ca rugăminte adresată Domnului, ci de rugăciunea ca metodă de elevare spirituală.
Dacă ar fi să utilizăm terminologia lui Ossendowski companionul a ieșit
definitiv din arealul animalității și se află acum în modului doi; este așadar,
un om întreg, conștient de menirea sa pe pământ, cu aspirația secretă de a
ajunge și el la apogeul carierei de om, dacă putem spune așa: iluminarea propriu-zisă, marcată
prin nivelul 600 pe scara lui David R. Hawkins.
Într-adevăr,
acestea sunt reperele unui pământean: să muncească necontenit în domeniul său
de activitate (fiecare om este rege la locul lui de muncă) și, în același timp,
să-și facă rugăciunea conștiincios, adică să persevereze într-o metoda
tradițională de înălțare spirituală care-i va aduce sănătate, echilibru si o conduită normală între cei cu el de-o seamă. În argoul
monahal ortodox, rucodelia (lucru de mână) înseamnă munca fizică
rutinieră și monotonă dublată constant de rugăciunea neîncetată, lucrarea
spirituală ziditoare de Sine și înălțătoare, mântuitoare, aducătoare de pace interioară.
Mai apoi,
m-am gândit că ceva nu se potrivește dacă mă opresc la acest dicton Ora et
labora și că mai bine ar fi să caut un aspect particular, strict masonic,
care să facă trimitere la expresia metaforică Steaua înflăcărată. Cred că ți-am
spus de mai multe ori că eu nu prea sunt de acord cu autorii de cărți masonice
care afirmă că ritualul la gradul de calfă nu are aceeași tensiune ezoterică
precum cele de la gradele ucenic și maestru. De altfel și pe tine te simt cu
entuziasmul la nivelul cel mai de jos, din acest punct de vedere. Ei bine, fie
chiar și un singur episod, anume acela prin care se sugerează aspirantului că,
la finalul stagiului de calfă, vede Steaua înflăcărată și ar fi de ajuns ca să
susținem contrariul, cred eu. Acest infim (bobul de muștar din parabola evanghelică
este la fel de minuscul și insignifiant) dar deosebit de semnificativ și
înălțător moment referitor la Steaua înflăcărată căruia, de regulă, în
practică, nu prea i se acordă atenția cuvenită, marchează simbolic saltul
calitativ, trecerea de la orizontală (nivela) la verticală (perpendiculara), sosirea
aspirantului în Centrul cercului, al labirintului, dacă vrei. Aici si numai aici,
în Centrul cercului (între Echer și Cornpas), încep marile misterii iar reperele
încetează brusc a mai fi mișcătoare și înșelătoare precum cele din realitatea lumească.
Ele i se fixează aspirantului în nuanțele absolutului, infinitului și
eternității. În această clipită inefabilă, care poate părea pentru omului obișnuit
o cucerire definitivă a piscului ascensiunii, încep, la propriu, nebănuitele
trepte ale măiestriei. Ajuns să trăiască aievea iluminarea, aspirantul se află de
fapt în punctul de inflexiune care marchează limita dintre relativ și absolut sau, simbolic spus, dintre planul orizontal și cel
vertical. Aflată în acest punct, calfa întrezărește însăși structura
nemanifestării și, în general, o lume a tendințelor despre a cărei existență nu
avea nici cea mai mică bănuială. Ar merita poate să dezvoltăm mai mult acest subiect,
însă, pentru a-ți răspunde mai departe, mă voi opri aici cu argumentația,
deocamdată.
Steaua
înflăcărată, cu misterioasa literă G în centrul său, este pentru companion ceea
ce, pentru ucenic, este Delta luminoasă cu ochiul lui Horus (nici cel drept,
nici cel stâng, ci acel ochi poziționat în mijlocul frunții). Într-un document
masonic datând de la sfârșitul secolului al XVII-lea (manuscrisul Sioane) sunt precizate cele trei bijuterii ale gradului de calfă
(Steaua înflăcărată, Pavajul mozaicat și Ciucurele dantelat). Pe atunci, la
finele celei de-a cincea călătorii, i se atrăgea atenția candidatului: .La
aminte, Frate, la această misterioasă Stea înflăcărată și niciodată să n-o
pierzi din vedere: ea este emblema puterii nevăzute care-l înalță pe om la cele
mai de seamă înfăptuiri. Pe drept cuvânt Steaua înflăcărată este simbolul
Focului sacru, al fărâmei de
Lumină din care Dumnezeu ne-a alcătuit sufletele și în baza căreia putem să deosebim, să cunoaștem și să
aplicam Adevărul și Dreptatea. (4) În
textul respectiv se nominalizează, ca bijuterie, Ciucurele dantelat, în realitate, însă, Lanțul de unire (simbolizând interconectarea
fraților) este elementul reprezentativ al gradului de calfă, Ciucurele fiind
doar un accesoriu al acestuia, cel care punctează capătul Lanțului.
Și totuși,
cu toate cele spuse mai sus, am rezistat tentației de a căuta un titlu al
cărții în acest perimetru pentru simplu motiv că iluminarea (vederea Stelei înflăcărare)
nu este chiar la îndemâna oricui, procentul de reușită fiind totuși nesemnificativ.
Acțiunea, voința aspirantului și perseverența acestuia nu mai contează, deși
ele sunt foarte importante. Cum ți-am mai spus, iluminarea este un dar celest,
o binecuvântare pogorâtă asupra celui ales de către o voință non-umană, așadar,
ce nu se află și nu poate fi sub controlul individului. Nimeni nu poate să-și
producă singur iluminarea ca trăire. Companionul poate doar nădăjdui, cu
nemărginită și autentică smerenie, că va fi vizitat și el, in personam, de
către Dumnezeu, Marele Arhitect al Universului și că va beneficia de imensa,
copleșitoarea beatitudine cu care această prezență divină se revarsă în sufletul
ființei umane.
Cel
de-al doilea motiv pe care mă întemeiez atunci când susțin că ritualul la
gradul de companion are un grad mare de încărcătură ezoterică și, în egală
măsură, o importanță practică deosebită, este acest mesaj subtil conținut în
expresia decus in labore aleasă ca titlu al cărții noastre. Îndemnul de glorificare a muncii vine cumva în dezacord evident cu tendința omului
normal, obișnuit, profan, aceea de a căuta calea facilă, efortul minim și, în
general, sustragerea de la orice ar însemna angajament pentru înfăptuirea unei
opere. Omul încearcă să-l imite pe Artizanul divin și într-o măsură oarecare
chiar este coparticipant la actul creației. Totuși, roadele muncii omului
conștient de natura sa divină sunt mult mai în acord cu opera Artizanului
suprem comparativ cu cele ale unui individ insensibil la sacru. Dumnezeu a făcut
grâul iar omul, continuând Creația divină, a produs, la rându-i, pâinea noastră cea de toate zilele! Dumnezeu a modelat laguna iar
omul a construit, în calitatea sa de coautor al Creației, splendida Veneție
și exemplele pot continua la infinit.
Iată
cum concluzionează Guenon referitor la această problemă a «preamăririi muncii»
care, în opinia sa: ...răspunde unui adevăr de ordin profund; dar maniera
în care oamenii din epoca modernă o înțeleg în mod obișnuit nu este decât o
deformare caricaturală a noțiunii tradiționale, mergând până la a o întoarce pe dos. În fine, nu se preamărește
munca prin discursuri vane, ceea ce nu ar avea nici un sens plauzibil, dar
munca însăși este «preamărită»,
adică «transformată», când în loc de a nu fi decât o activitate profană, constituie o colaborare conștientă și
efectivă la realizarea planului Marelui Arhitect al Universului.
Un
mason adevărat ar trebui să înțeleagă prin glorificarea muncii integrarea
efortului său curent într-o formă de elevare spirituală. În acest sens, Guenon
menționează inclusiv trei condiții fundamentale: (i) munca să fie autentic
utilă, (ii) să fie sacră și, apoi, (iii) să fie executată rară cusur. Pe de altă parte, spiritul de întovărășire al calfelor care înfăptuiesc
întotdeauna o împreună-lucrare poate fi, și
Pag.
15 19
A apărut în: 2013-11 |
Fii primul care își spune opinia! |
|
|
|
|
|
 | Viața pe Geea Carte apel al Confederației Galactice către civilizația terestră transmisă prin Misiunea România |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 | Trauma 8 strategii de vindecare |
|
|
|
 | Cele mai noi 9 articole la colecția Inițieri |  | |
 | Misterul inimii Despre centrul de misterii al inimii omenești. Studii de fiziologie sacramentală a organului inimii: Aristotel, Toma de Aquino, Rudolf Steiner |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Cele mai noi cărți ADEVĂR DIVIN
|
Noutăți pe site
|
Retipăriri
| |
|
 |
|
 |
|