Considerăm că volumul prezintă un interes cu totul deosebit
pentru creștinii neinițiați în tainele Scripturii Sfinte, dar și pentru alți tineri
teologi, fiind o recomandare spre cumpătarea în toate, ca toți să învețe a
folosi darurile lui Dumnezeu, însă cu atenție, cu multă chibzuială și mulțumire.
Abordările volumului de față se înscriu într-un larg domeniu de
cercetare, cum ar fi: abordarea istorico-arheologică bine documentată privind
vinificația în țările limitrofe bazinului mediteranean – Mesopotamia, Egipt, Siro-Fenicia
și, evident, Țara Sfântă –, dar și biblică. Dintre țările menționate, dovezile
cele mai evidente privind vinificația aparțin Egiptului Antic, întrucât în
vestitele piramide au fost identificate rămășițe ale acestei apreciate licori.
Un alt studiu este dedicat prezenței și utilizării vinului în vechiul Israel,
în care se face un exordiu cu referire la menționarea vinului în scrierile
Primului Testament, din care rezultă indubitabil că viticultura era răspândită
în aproape tot arealul țării promise patriarhilor, ținut în care nu curgea doar
lapte și miere, ci și vin din belșug, întrucât solul este pretabil unei
asemenea culturi. Alături de grâu, respectiv pâine, și untdelemnul produs din
măsline, vinul apare la evrei ca un simbol al prosperității, dar mai ales al
binecuvântării divine. Și de aceea, ca și la alte popoare învecinate, în cultul
divin derulat la sanctuar sau în alte locații vinul nu putea lipsi, chiar dacă
procentual nu era chiar atât de semnificativ ca alte produse rezultate din unca
omului, care se aduceau ca sacrificii.
Valoarea științifică a volumului realizat de tinerii cercetători se
reflectă și pe plan pragmatic, am putea spune, în sensul că unele abordări au
legătură directă cu utilizarea liturgică a vinului în Noul Testament. Spre
deosebire însă de perioada veche, în care textele care blamează pe cei dedați
consumului excesiv de vin sunt mai puține, pentru perioada celui de-al doilea
Testament sunt evidențiate acele paragrafe forte, în care se pune un accent mai
pronunțat pe prohibiție, întrucât se pleacă de la premisa că omul trebuie, cu
ajutorul credinței în Hristos, să ajungă mai repede la un plan superior de viețuire.
Pornind de la interesul cu totul special pe care-l poate stârni acest
volum dedicat vinului, subliniem că nici pe departe nu se vrea a fi o pledoarie
pentru consumul excesiv de vin, dar nici nu recomandă o abstinență totală,
întrucât ar însemna contestarea importanței utilizării sale euharistice, ci
recomandă folosirea lui cu multă prudență, cumpătare și cu mulțumire pentru un
dar atât de prețios venit din partea Creatorului.
În concluzie, felicităm echipa de tineri cercetători și le dorim să vină
cu noi realizări în domeniul studiului biblic. ♣ Prof. univ. dr. Petre Semen |