pag. 38-39
...surori? I-ai învățat pe
ceilalți să respecte dorința de a nu fi deranjat? Dacă unui copil îi
place să joace jocul lui preferat cu tine, ți-ai făcut timp dejoacă?
Dacă îi place fotbalul sau înotul, te-ai asigurat că are posibilitatea
să joace fotbal sau să înoate?
Pasul cinci
Spune copilului, din când în când, ce îți place la el, și nu doar
atunci când a fost ”cuminte”. Explică-i într-un mod în care să-și dea
seama că este înțeles, astfel el va dobândi o imagine mai clară despre
cine este. Ajută-l să fie mândru de el însuși.
Sugestii suplimentare pentru restul parcursului alături de copil
Apreciazâ-l
Dă-i de înțeles copilului că se pricepe la anumite lucruri și
solicită-i ajutorul oriunde este cazul să-și arate respectiva pricepere:
”Ești foarte îndemânatic. M-ai putea ajuta să repar asta?” Poți, de
asemenea, să îi dai de înțeles ca îți place să petreci timp alături de
el: ”M-am simțit bine să merg la cumpărături cu tine”. Și, mai presus de
toate, ascultă-l cu adevărat când vrea să îți spună ceva.
Aprobă-l și lăudă-l
Spune-i că îți plac ideile lui: ”Asta a fost o idee bună pentru a ne
ocupa timpul”. ”Eu nu m-aș fi gândit să fac așa. Ce inventiv ești!”
Arată-i că îți plac prietenii lui: ”Laura este o prietenă bună; hai să o
invităm din nou la noi”. Arată-i că îți place cum se îmbracă: ”Tricoul
acesta merge bine cu pantalonii.Ai ales foarte bine în dimineața asta”.
Spune-i și când ți se pare că a făcut ceva bine. Pentru un copil
înseamnă mai mult dacă îl lauzi pentru o anumită realizare, decât dacă
exprimi laude generale.
De exemplu: ”A fost o surpriză plăcută pentru mine că ai pus masa/ai
pus la loc jucăriile” sau ”Mulțumesc pentru că mi-ai spus în timp util
în seara asta că ieși înainte de cină” - înseamnă mult mai mult decât un
simplu: ”Ești o fată bună/un băiat bun”. Recompensează-l mai degrabă cu
laude și atenție decât cu cadouri, cu excepția cazului în care cadoul
este o surpriză. Recompensele materiale pot deveni ușor ceva de negociat
sau de manipulat din perspectiva copilului.
Petrece timp cu el
Copiilor le place să petreacă timp alături de tine - și făcând ceea
ce vor ei, și participând la ceea ce facem noi. ”Mai este o jumătate de
oră până la ceai. Ce ți-ar plăcea să facem sau să ne jucăm până atunci?”
Sau, pentru a da un alt exemplu - ”Vino să mai stăm de vorbă în timp ce
fac ordine/ajută-mă să fac ordine în acest dulap”.
Fii înțelegător (înțelegătoare) față de el
încercearcă să îți imaginezi cum se simte copilul în legătură cu o
situație anume și spune-i cum crezi că se văd lucrurile din perspectiva
sa: ”Probabil că a fost foarte neplăcut și jenant că ai uitat din nou
banii de prânz acasă”, ”Știu că nu îți place să faci ordine la tine în
cameră, dar nici nu mai ai pe unde să calci”. Ai grijă să nu tratezi
fiecare copil din familie în același mod. Deși este important să fii
corect(ă) în general, tratamentul identic poate ignora identitățile,
personalitățile și nevoile diferite ale copiilor.
Ai încredere în el
Dă-i copilului responsabilități adecvate vârstei lui și ai încredere
că le va îndeplini cu succes - de exemplu, spălatul pe dinți, punerea
hainelor murdare în coșul de lenjerie, îmbrăcatul... |