Boala și moartea. Lămuriri, sfaturi, mângâieri
Autor:
Autor:
Teofan Zăvorâtul, sfânt
Editura:
Editura:
Sophia
Cartea cuprinde o selecție de texte din scrisorile Sfântului Teofan Zăvorâtul, cu explicații și sfaturi despre boală și moarte. |
Boala și moartea. Lămuriri, sfaturi, mângâieri
6.00 5.40 RON (Stoc 0)
Indisponibil
• Adresa de e-Mail la care dorești să primești notificarea
Detalii:
Cartea cuprinde o selecție de texte din scrisorile Sfântului Teofan Zăvorâtul, cu explicații și sfaturi despre boală și moarte. Sfântul explică motivul și înțelesul bolii și morții în lumina iubirii lui Dumnezeu. |
Cuprins:
Despre boală Despre boală Boala este lucru al înțelepciunii Dumnezeiești Boala și aducerea-aminte de moarte Gânduri în vremea bolii În zilele de suferință Despre boală și felul de viață dus Scrisoare către un tuberculos Despre epidemie Slujirea bolnavilor este slujire lui Hristos Îngrijirea bolnavilor este plăcută lui Dumnezeu La patul unei convalescente Gânduri după însănătoșire Înnoirea prin rugăciune după însănătoșire Bolile sunt spre mântuire Bolile sunt de la Dumnezeu spre mântuirea noastră Despre boală ca nevoință mântuitoare Sănătatea este în mâinile lui Dumnezeu Bolile ne învață să fim smeriți Despre răbdarea bolii Este păcat să cârtești în boli Cel ce rabdă bolile și necazurile se aseamănă prin nevoința sa mucenicilor Boala ne învață să fim smeriți Lucrarea duhovnicească în vremea bolii Necazurile sunt semn al dragostei lui Dumnezeu Rugăciunea în vremea bolii Rugăciunea în vremea bolii Rugăciunea pentru izbăvirea de boală În vremea bolii ajunge rugăciunea de acasă Despre rugăciunea bolnavului către sfinți și Dumnezeu, în același timp cu tratamentul Rugăciunea bisericească pentru bolnavi are putere mai ales însoțită de rugăciunea celor ce au dat slujbele Despre primirea Sfântului Maslu Postul în vremea bolii Tratamentul Moartea Pregătirea de moarte Pomenirea morții și roadele ei Ceasul morții Înaintea morții Pregătirea de moarte Sufletul la apropierea morții Despărțirea sufletului de trup Trebuie să ne pregătim pentru judecata de dincolo de mormânt Rugăciunea dinaintea morții Gânduri înainte de moarte Povață pentru un bolnav Pregătire pentru moarte Moartea întru slava lui Dumnezeu Moartea întru slava lui Dumnezeu Despre sfârșitul năprasnic al unei creștine Sufletul după moarte Aducerea-aminte de moarte Soarta de dincolo de mormânt a răposaților Împărtășirea cu cei morți Soarta de dincolo de mormânt a unei creștine Starea oamenilor după mutarea din trup Crucea de îngropare Prima întâlnire de după moarte Pomenirea celor răposați Despre cei adormiți Despre o prevestire de dincolo de mormânt a morții Amărăciunea pentru morți Pomenirea celor morți Moartea în naufragiu – moarte mucenicească Rugăciunea la moartea fratelui Puterea slujbelor de pomenire a celor răposați Cum trebuie pomeniți cei morți în sectă Înfricoșata Judecată Moartea și judecata Înfricoșata Judecată Cu ce ne vom îndreptăți la înfricoșata Judecată Gheena Cimitirul |
Fragment:
Rugăciunea în vremea bolii Vă simțiți foarte slăbită și credeți că vă apropiați de ieșirea sufletului din trup. Boala amintește de moarte, însă nu prorocește ceasul ei. Totuși, de vreme ce ați primit aducerea-aminte de moarte, nu e nepotrivit să vă pregătiți de ea. Dat fiind că sunteți mereu bolnavă, nu vă este greu să vă însușiți gândul la ieșirea din trup, după pilda Cuviosului Nicanor – și această ieșire nu vă va lua pe neașteptate. Fericită este pomenirea morții; ea, împreună cu aducerea-aminte de Domnul, e temelia tare a bunei rânduieli creștinești a duhului. Vă plângeți de dumneavoastră înșivă că vă rugați prost și nu vă țineți de nevoințe. În această privință vă lămurește Sfântul Tihon de Zadonsk, care a zis: „Ce rugăciune îi trebuie bolnavului? Mulțumire și suspinare.“ Acestea înlocuiesc orice nevoință. Deci, fiți senină! Nu puteți merge la biserică din pricina bolii, așa încât ați rămas la pravila de chilie. Împliniți-o după putere. Să știți că pravila este de trebuință din pricina neputinței noastre, nu pentru rugăciunea în sine, care se poate face și fără pravilă... Stați cu gândul la Liturghie – nu ca un săvârșitor, ci ca unul ce e de față (prin mutarea cu gândul) la Liturghia săvârșită de altul. Nu aveți gânduri prea vesele în ce vă privește? Era în Egipt un bătrân duhovnicesc – Apollo, mi se pare... Acesta le spunea cu tărie tuturor fraților, și străinilor, de asemenea: „Nouă, creștinilor, nu ni se cuvine să ne mâhnim... Să se mâhnească păgânii și jidovii. Iar noi, cei mântuiți de Domnul... al nostru este raiul, a noastră este împărăția Cerurilor. Cu noi sunt Hristos, harul Sfântului Duh, Maica lui Dumnezeu, oștirile cerești și sfinții toți...“ Aceste gânduri și cele asemănătoare lor să le țineți în minte, iar pe cele de mâhnire lepădați-le... Ce mare lucru că trebuie să stați în chilie, că nu mergeți la biserică (nu din lenevie, ci din boală)? Când vă rugați, vă faceți de fiecare dată biserica lui Dumnezeu (II Cor. 6, 16), fiindcă Dumnezeu este pretutindeni. Citiți mai des Tatăl nostru și Născătoare de Dumnezeu Fecioară, bucură-te. Dumnezeu este Tatăl nostru, iar Născătoarea de Dumnezeu este Maica noastră... Sfintele Taine sunt sânii prin care ea ne dă laptele harului. Așa să vă umpleți mintea... Să mai aveți înaintea ochilor, deschise, Evanghelia și Apostolul. Citiți câte un verset și străduiți-vă să cugetați la fiecare cuvânt. Dacă Dumnezeu vă va da vreun gând ziditor, însemnați-l în scris. Să aveți întotdeauna o foaie de hârtie pe masă... Și celelalte gânduri bune să vi le însemnați în scris. Să binecuvânteze Domnul și vă doresc toată mângâierea. Rugăciunea pentru izbăvirea de boală Îmi pare rău că boala dumneavoastră se tot prelungește și pe deasupra își întinde stăpânirea; să vă dea Domnul izbăvire de această boală. Chiar dacă Domnul, Cel ce trimite bolile, are întotdeauna în vedere binele nostru, noi totuși nu fără încuviințarea lui Dumnezeu ne rugăm pentru izbăvirea de ele; aceasta nu înseamnă că ne lepădăm de binele pe care ni-l făgăduiește calea bolii, căci poate Domnul așteaptă de la noi când suntem bolnavi tocmai să ne rugăm Lui cu mai multă râvnă. Atunci rugăciunea noastră se potrivește cu planul lui Dumnezeu. A vă ruga pentru însănătoșire nu este un păcat. Trebuie să adăugați însă „dacă este voia Ta, Doamne!“. Deplina supunere față de Domnul, cu primirea supusă a bolii trimise ca pe un lucru bun de la Domnul Cel bun, dă pace sufletului și îl pleacă spre milostivire pe Domnul... Și El fie că însănătoșește, fie că umple de mângâiere, în ciuda strâmtorării pricinuite de boală. Pe sufletul dumneavoastră apasă mai mult decât orice boala fiicei. Îndurerați-vă pentru ea și cu durere strigați către Domnul, și pe fiica dumneavoastră îndemnați-o să facă același lucru, și pe toți casnicii dumneavoastră. Atunci toate rugăciunile pentru ea se vor împreuna și vor alcătui un glas de trâmbiță, în stare să atragă luarea-aminte a Domnului... S-o izbăvească Domnul de neputința ei! În vremea bolii ajunge rugăciunea de acasă Să vă ajute Dumnezeu! Bolile țin loc de canon. Răbdați cu seninătate: ele sunt pentru Dumnezeu ca săpunul pentru spălătorese. La biserică, fiind bolnavă, nu sunteți îndatorată să mergeți. Strigați acasă mai des către Dumnezeu! Dacă nu faceți ceea ce nu vă stă în putere, asta nu înseamnă că sunteți pentru Dumnezeu ca un copil vitreg. Despre rugăciunea bolnavului către sfinți și Dumnezeu, în același timp cu tratamentul Să vă tratați sora și să cereți ajutorul sfinților sunt două lucruri care nu se bat cap în cap. Dumnezeu l-a făcut pe doctor și doctoriile tot de Dumnezeu sunt făcute. Doctorul nu vindecă prin sine, ci Dumnezeu vindecă prin el. Dumnezeu dă insuflare doctorului, și doctorul prescrie doctoria potrivită. Iar când Dumnezeu nu ajută doctorului, nu știu de poate nimeri vreun doctor doctoria potrivită. Cereți ajutorul doctorului, dar totodată mai vârtos rugați pe Domnul și pe sfinții Lui să-i dea înțelepciune doctorului. Și cereți mijlocirea oamenilor bineplăcuți lui Dumnezeu și faceți tot ce fac oamenii evlavioși în atare împrejurări (numai la vrăjitoare să nu mergeți). Nu știți dumneavoastră unde este ascuns ajutorul lui Dumnezeu pentru sora dumneavoastră. Poate că Dumnezeu a găsit de cuviință ca ea să fie bolnavă fiindcă acest lucru e pentru ea mântuitor. Și atunci ea va rămâne bolnavă toată viața sa, ca să se mântuiască. Sau Dumnezeu i-a trimis această boală pentru o vreme, ca să pună la încercare credința ei și a părinților ei. Numai Dumnezeu știe cum stau de fapt lucrurile. Boala nu este un semn al lepădării de către Dumnezeu. Dimpotrivă, este un semn al milei lui Dumnezeu. De la Dumnezeu totul este milă – și boala, și sărăcia, și necazul. Sora dumneavoastră să se roage mai cu osârdie lui Dumnezeu, dar rugându-se să nu spună „Dă-mi sănătate“, ci „Fie voia Ta, Doamne! Slavă Ție, Doamne! Dacă așa este plăcut înaintea Ta, fie voia Ta! Cred că și boala este bună, după cum este bună sănătatea. Îți mulțumesc, Milostivule Ziditor!“. Deprinde-o să citească, și să scrie, și să facă lucru de mână, și așa să se mântuiască. Binecuvântarea lui Dumnezeu fie asupra ta! Rugăciunea bisericească pentru bolnavi are putere mai ales însoțită de rugăciunea celor ce au dat slujbele E bine că ați rânduit să se facă rugăciune pentru fiica dumneavoastră. Două molifte pe săptămână și pomenire la proscomidie. S-ar părea că este destul. Dar cine se roagă cu durere pentru bolnavă? Dumnezeu ia aminte la rugăciune atunci când pentru bolnav se roagă cineva cu sufletul. Dacă nimeni nu suspină din suflet, slujba va fi o poliloghie, iar rugăciune adevărată pentru bolnavă nu va fi. La fel cu proscomidia, la fel și cu liturghia. Dumneavoastră mergeți la slujbele pe care le-ați comandat? Dacă nu, credința dumneavoastră este fără putere... Slujbele le-ați comandat – însă, dând bani ca să se roage alții, dumneavoastră v-ați lepădat de pe umeri orice grijă... Nu este nimeni care să se îndurereze pentru bolnavă. Celor care săvârșesc slujba nici prin minte nu le trece să se îndurereze cu sufletul înaintea Domnului pentru cei pe care îi pomenesc la slujbe... Și de unde să se îndurereze ei pentru toți? Altceva este dacă sunteți de față la slujbă atunci când este pomenită N... Atunci durerea dumneavoastră este purtată de rugăciunea Bisericii și înălțată mai grabnic la Scaunul lui Dumnezeu... Și face îndurerată însăși rugăciunea Bisericii, chiar dacă cei care slujesc nu sunt îndurerați. Vedeți deci unde stă puterea! Mergeți la slujbe dumneavoastră înșivă și îndurerați-vă cu sufletul pentru bolnavă... Și treaba va ieși bine. În biserică, la liturghie, frângeți-vă sufletul în vremea proscomidiei și mai ales când după Pe Tine Te lăudăm se cântă cântarea Născătoarei de Dumnezeu: Cuvine-se cu adevărat. Atunci sunt pomeniți din nou viii și morții... Pomenirea la liturghie este mai puternică decât numai cea de la proscomidie, fiindcă ea arată o mai puternică împreună-pătimire a dumneavoastră cu bolnava și totodată credința și nădejdea cât se poate de tare că Domnul nu vă va lipsi de ajutorul Său. Unde să dați liturghii? Unde vă trage sufletul, acolo să dați... Lucrul cel mai însemnat este însă durerea sufletului dumneavoastră pentru bolnavă. Și ajutați mai mult săracilor. Nu numai celor care umblă pe stradă, ci dați ușurare unei familii apăsate de sărăcie. Rugăciunea ei vă va ușura povara de pe inimă... Să vă binecuvânteze Dumnezeu pe voi, pe toți! Despre primirea Sfântului Maslu Mila lui Dumnezeu fie cu dumneavoastră! Sunteți tot bolnavă. Să vă mântuiască Domnul. În ce privește faptul că v-ați hotărât să primiți Sfântul Maslu, este un lucru foarte bun. Această Taină ar trebui să fie pentru creștini singurul mijloc de tratament în boli. Să vă ajute Domnul. Mie îmi pare că încă e nevoie de dumneavoastră aici. Dumneavoastră poate v-ați săturat de lumea asta, dar încă mai aveți de rostuit copiii – și, după ce veți face asta, puteți merge cu Dumnezeu dincolo! |
Caracteristici:
Numărul de pagini
Numărul de pagini
120
Formatul în cm. (l x L)
Formatul în cm. (l x L)
11 x 18
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-973-7623-90-4
Traducerea din limba rusă
Traducerea din limba rusă
Adrian și Xenia Tănăsescu-Vlas
Ediția
Ediția
a 2-a
Publicat online
2002-09-17
Stoc
Stoc
Stoc 0
Preț
Preț
6.00
RON
Discount
Discount
10%
Preț final
Preț final
5.40 RON
I.S.B.N.
I.S.B.N.
978-973-7623-90-4